Het laatste nieuws

Elektrische laadpalen voor elektrische wagens bij hotels is stilaan een vertrouwd beeld aan het worden, maar ook bij restaurants is de laadpaal in opmars. Een interessant fenomeen en tevens een goede investering vindt Stefan Meers, Managing Director BeLux van EVBox. Olivier Wauters. Executive Director van Eventonline had een gesprek met hem.

“Personen die gebruik maken van high-end faciliteiten rijden vandaag reeds elektrisch. Een aantal van die EV-rijders willen maximaal en efficiënt genieten van hetgeen ze willen doen: in een hotel overnachten, in een restaurant blijven eten, op een festival genieten van het evenement. Ondertussen willen ze dan ook hun auto opladen. In de hotellerie en bij restaurants merken we dat er stillaan, maar zeker een draagvlak ontstaat,” aldus Stefan Meers.

De cijfers spreken voor zich. “We hebben een aantal mooie cases waarbij de restauranthouders aanvankelijk zeer sceptisch waren inzake het plaatsen van een laadpaal. We hebben dan een test gedaan en de cijfers overtuigen dan toch. Immers, het betreft een betalende laadpaal waardoor de investering van het hotel of restaurant op een paar jaar wordt terugverdiend.”

Vertalen naar vroeger, exploiteer je naast een restaurant of hotel tegelijkertijd een tankstation, maar dan nu met elektriciteit. Je klanten zijn aanwezig voor een andere activiteit, voor een langere periode. De eigenaar van het restaurant of hotel biedt zo een extra-service aan zijn klanten aan. Tijdens de maaltijd of het logies wordt de auto immers opgeladen. Het feit dat je de laadpaal tevens kan tariferen, zorgt dan weer voor een stuk return on investment.

Vanuit de restaurantwereld kreeg Stefan Meers zelfs feedback dat de klanten langer bleven tafelen vanwege de laadpaal omdat hun wagen nog niet helemaal was opgeladen. “Misschien wel een urban legend,” stelt de Managing Director. “Ook dat is leuk voor de restauranthouder want de klant neemt dan nog een dessertje of een extra koffie.”

Als je als elektrische rijder de ganse dag op de baan zit en je moet ergens vergaderen of eten voor de lunchbreak dan kies je uiteraard voor een locatie met laadpaal. Da’s evident. “Ik vergelijk de laadpaal op restaurant een beetje met gratis wifi. Voor mij zijn dat allebei unique selling points voor een zaak,” aldus Stefan Meers. “Hotels en restaurants dienen zichzelf steeds opnieuw te diversifiëren. Door laadinfrastructuur ter beschikking te stellen, hebben ze een aantrekkingspool naar een bepaalde doelgroep van klanten.”

Het is interessant om te werken met een universele laadinfrastructuur, waar alle modellen mee gebaat zijn. De beslissing om de oplaadmogelijkheid gratis aan te bieden of via een tarief ligt uiteindelijk bij de eigenaar die dat dan eventueel kan verrekenen in de kamerprijs. De tarieven zijn dan ook vrij te bepalen. De intelligente laadstations werken met een online back-end waar de eigenaar van een laadstation sowieso kan kijken, wat de status van het station is en waar tevens een aantal parameters kunnen worden ingevuld, zoals bijvoorbeeld vindbaar zijn op alle mogelijke apps. Bovendien werken alle laadpassen op alle laadstations.

“Dat online-platform is zodanig ingesteld dat de eigenaar van de laadpaal niet moet omkijken wie er bij hem komt laden,” zegt Stefan Meers. “Op het einde van de maand gaan we het aantal kilowattuur dat op zijn toestel werd verbruikt, terugbetalen op zijn ingesteld tarief. Hij draagt bijgevolg geen financieel risico en ziet op het einde van de maand zijn centen. Als wij dan op het einde van de maand alle eigenaars van een laadpaal hebben terugbetaald, gaan wij de eigenaars van de laadkaarten factureren. Kortom, het systeem werkt feilloos. En als ik kijk naar de hoeveelheid palen, bijna 80.000 laadpunten wereldwijd, waarvan meer dan 80 % online laadpunten, dan kan dat reeds tellen.”

Verkoop laadpalen voor elektrische wagens – EVBox