Het laatste nieuws

‘Mensen samenbrengen’. Dat was de droom die Patrick Vermaerke had toen hij zestien jaar oud was. En die droom volgt hij vandaag nog steeds … en met enorm veel passie, als event-ondernemer met zijn evenementenbureau ‘Bevas Events’ dat hij 20 jaar geleden oprichtte. Erik Wood, CEO van Eventonline had er een gesprek mee.

“Als je mensen samenbrengt, ontstaat er energie, kracht, en wordt er onvermijdelijk een glimlach op de lippen getoverd. Eigenlijk organiseren we geen evenementen, maar brengen we mensen samen. Da’s de kern van wat we doe”, stelt Patrick Vermaerke. “Op mijn 16de was het mijn jongensdroom om op mijn 30ste een eigen zaak te hebben en mensen samen te brengen.”

Met een achtergrond als marketingconsultant in de media-en marketingsector en een stevige portie ondernemingszin is Patrick uitgegroeid tot een gedreven en ervaren event-ondernemer. Zo hielp hij bij VTM mee ‘Levenslijn’ opstarten. Daarna werkte hij enkele jaren als marketingdirecteur bij Radio Contact om vervolgens over te schakelen naar artiestenbegeleiding waar hij de gouden dagen van programma’s zoals ‘Tien om te zien’ meemaakte. Met een brede waaier aan ervaringen op zak vond hij op zijn 28ste de tijd rijp om een eigen evenementenbureau te starten.

“Mijn eerste visie is waar je mensen samenbrengt, ontstaat energie. Mijn tweede visie is waar anderen eindigen, daar beginnen wij. Niet voor niks is onze slogan ‘We take it personally’. We gaan mee denken wat je met het event gaat doen en wenst te bereiken”, legt de event-ondernemer zijn denk- en werkwijze uit. Patrick Vermaerke is steeds de contactpersoon naar de klanten, zijn event managers nemen de operationele taken op zich. “We willen het verhaal kennen. Als je dat doet, bouw je met je klanten een meerwaarderelatie op. Je gaat mee denken en kan je eigen input meegeven. Ik vergelijk dikwijls onze sector met de horecasector. Je hebt alle soorten horecabelangen. Als je honger hebt, kan je stoppen aan een frietkraam, een brasserie, of een sterrenrestaurant. Het is een keuze die je maakt tot welke categorie je behoort. Hetzelfde vind je terug in de evenementenwereld. Je hebt enorm veel spelers op de markt.”

“Je maakt het verschil met de details”, vindt de zaakvoerder. “Vandaag de dag krijgt een bepaalde categorie van mensen veel uitnodigingen om special events bij te wonen. De vraag die dan wordt gesteld, ga je ernaar toe of niet? En als je er dan bent geweest, was het zinvol of niet? Met mijn bureau is het onze taak om voor die meerwaarde te zorgen, in dienst van onze klant. Zijn gasten moeten steeds na het event het gevoel hebben dat de avond niet verloren was.”

Hoe kunnen we het verschil maken? Da’s de vraag die Patrick Vermaerke zich telkens stelt bij een nieuwe opdracht. “Samen met mijn team gaan we dan rond de tafel zitten met de vraag waar kunnen we nog extra accenten leggen zodat de genodigden zich welkom voelen. Als je op die manier tewerk gaat, bouw je vanzelf met je klanten een stevige relatie uit. Neem nu TUI. Al 20 jaar is het bedrijf trouwe klant. Ze weten waarom. Vandaar dat wij amper aan competities meedoen. Op jaarbasis misschien een vijftal. Daarentegen gaan 92 % van de aanvragen die hier binnenkomen effectief door. Wij starten waar anderen eindigen.”

Onlangs vierde Patrick Vermaerke het 20-jarig jubileum van zijn eventbureau waarvoor alle registers werden opengetrokken. Het feest vond plaats op Domein Rotsaert in Wortegem. “We telden zo’n 206 genodigden en slechts een viertal personen kenden de locatie. Een prachtige groene oase trouwens. Onze gasten werden ontvangen in Braziliaanse stijl. Het was immers tijdens de Olympische Spelen in Brazilië. De mensen kwamen toe op een zondagnamiddag rond half één. En vanaf de aanvang was het reeds party time. Aan het domein is een grote vijver, ik heb toen een speech gehouden. Daarna meerde er een boot aan met daarop een zangeres die, begeleid door een piano, het nummer ‘Imagine’, van John Lennon bracht.” Een nummer dat veel betekent voor de event-ondernemer. “Als je die ingesteldheid niet hebt in onze sector, dan heb je het niet. Beeld je in dat … enz., wat zijn dan de gevolgen daarvan? Iemand moet aanzetten tot en dan zullen wij wel zien hoe we dat verder gaan creëren.” De ganse namiddag van de jubileumviering volgden dan nog leuke activiteiten met om vijf uur een live band. “Iedereen de dansvloer op tot om negen uur het feest werd afgesloten.”

De toekomst

In de 20 jaar tijd dat Patrick Vermaerke met Bevas Events actief is, heeft de wereld toch wel wat crisissen meegemaakt. “De allergrootste was na 9/11, het leek wel of de wereld stopte. De tweede zware crisis was de bankencrisis in 2008 waarna de tering naar den nering werd gezet. Budgetten werden krapper. In 2013 was er dan nog de crisis van de overlevers. Wie zich in 2008 niet had aangepast, kreeg in 2013 klappen. En dat heb je in de evenementenwereld ook duidelijk gehad”, aldus de zaakvoerder. “Afgelopen jaar is er verschrikkelijk veel geïnvesteerd geweest in sociale media, technologie enz. Mensen zien het belang in van dit soort communicatie, maar merken ook dat er geen energie door ontstaat. Dus je moet weer de mensen samenbrengen. Naar de toekomst toe zal er veel afhangen van een groter kader. Wat gebeurt er in Europa, hoe gaan de bedrijven in de digitale wereld de juiste stappen zetten. De jeugd beheert de digitale wereld en die draagt ons naar daar waar we moeten zijn. De evenementen business gaat evolueren naar de manier waarop de jeugd het gaat aanpakken”, meent Patrick Vermaerke. “De eventsector in België, zo’n 30 à 40-tal professionele spelers, staat borg voor maar een kleine niche van de belevingseconomie, er zit daar nog veel meer rond. Festivals, sportgebeuren, vrijetijdsgebeuren”, aldus de event-ondernemer. “In 2016 kenden we met Bevas het beste jaar in de afgelopen 10 jaar. En we mogen nu al zeggen dat 2017 zich ook al positief aandient. Samen met het team zijn we klaar voor de toekomst en de vele mooie uitdagingen. We hebben er echt zin in.”

Bekijk deze klant ook op Eventonline:
http://mice-magazine.com/patrick-vermaerke-bevas-events-we-brengen-mensen-samen/