Het laatste nieuws

Nu de evenementensector stilaan, maar zeker opnieuw op dreef komt, ging Erik Wood, CEO van Eventonline, alvast poolshoogte nemen bij één van de hoofdrolspelers uit de sector. Een gesprek met Jan de Wieuw, de ‘JA’ van JADA events, en samen met Danny Kayser de oprichter en zaakvoerder van het evenementenbedrijf. Beide event professionals zijn 13 jaar geleden gestart vanuit een persoonlijke passie voor evenementen en specialiseerden zich vrij snel naar corporate events.

2020-2021: een bewogen periode

“Het afgelopen jaar was inderdaad een bewogen periode,” beaamt Jan de Wieuw. “Niet makkelijk. Inslaand als een bom op ons bedrijf, maar ook op de hele sector. Gelukkig hebben we stand kunnen houden en de lockdown periode overleefd. Break even gedraaid. Toegegeven, we zijn soms heel creatief uit de hoek moeten komen om toch iedereen aan boord te houden. Wat uiteindelijk is gelukt. Er heeft niemand ons bedrijf verlaten. Financieel alles op orde houden, was ook een uitdaging. We hadden het geluk voor een grote klant te kunnen blijven werken die heel veel aan ons heeft uitbesteed om coronaproof te organiseren. Ook hebben we voor klanten veel coronacommunicatie verzorgd, zoals bestickering, video’s maken, aperoboxen, online games enz. Verder hebben we ‘Dineren met beleving’ opgestart. Pop-ups op locaties waarmee we een band hebben. Onze schepen, de Handelsbeurs … ‘Bubble in the Sky’ in het reuzenrad van Antwerpen, ontbijtjes met zicht op de Schelde op zondag. Het hield ons creatief bezig,” aldus de zaakvoerder.

Wat met de toekomst?

“Ik zie die eigenlijk wel rooskleurig in,” stelt een positieve Jan de Wieuw. “Ik blijf geloven dat mensen sociale dieren zijn. Mensen hebben huidhonger en willen nog steeds elkaar ontmoeten. Meer emoties, een andere wijze van spreken en communiceren in vergelijking met online vergaderen: micro aan en uit, via Teams of Zoom. Zodra het weer kan, willen onze klanten terug live gaan. Ik ben ervan overtuigd dat er verschuivingen gaan volgen op internationaal niveau. Dat mensen iets minder snel zullen worden ingevlogen als online een volwaardig alternatief is. Er zal over nagedacht worden. Voor ons is dat echter niet echt een probleem. Immers, het merendeel van onze business vindt plaats in eigen land en zijn personeelevents, die mensen moeten niet ingevlogen worden. Elkaar spreken en die band voelen dat is toch wel blijvend. Onze sector is door de klap zich nog sterker gaan professionaliseren merk ik. Ik denk dan ook dat dit op lange termijn de sector ongetwijfeld ten goede zal komen. ”

Klassieke kalme zomer of eerder zomerdrukte?

“Deze zomer wordt voor ons bedrijf helemaal anders dan de vorige,” voorspelt Jan de Wieuw. “Vorige zomer was er evenwel nog wat beweging tussen twee lockdowns in. Je merkt echter dat er nu opnieuw positivisme is, maar dat er ook heel veel evenementen zijn uitgesteld, niet alleen naar de zomer, maar vooral naar het najaar, september en oktober. Ik had onlangs het gevoel dat alle events van een heel jaar nu plots op 2 à 3 maanden moeten worden georganiseerd. In elk geval wordt onze zomer heel druk. We hebben drie publieksevents binnengehaald, waaronder de Antwerp Pride, tevens met de vraag om dit event mee te ondersteunen met partnerships naar de volgende edities toe. Verder is er nog eind augustus het Cultuurweekend van Stad Antwerpen, een nieuw concept dat de Cultuurmarkt vervangt en vervolgens het Bal van de Bevrijding op de Groenplaats het eerste weekend van september. Dus onze zomer zit goed vol en zoals gebruikelijk is september ook reeds goed gevuld. Verder is er nog een bedrijfsevent dat gespreid loopt over drie maanden en waar we tevens de ganse zomer zoet mee zijn. We doen ook nog mee aan andere aanbestedingen dus dat loopt wel goed.”  

Wat met de toekomst?

Uitstel hoeft niet altijd afstel te zijn … “Er zijn uiteraard een aantal evenementen die ondertussen reeds twee keer zijn uitgesteld en die komen er dus sowieso aan,” stelt de zaakvoerder. “Verder merken we ook dat er een aantal klanten nog wat afwachtend de toekomst aftasten en misschien nog eerst events in hybridevorm of online verkiezen voor het najaar. Bijgevolg staat 2022 nog heel open bij heel wat van onze klanten. Daarentegen merken we ook dat de afgelopen vier weken er een ware boom aan aanvragen is geweest van klanten die het ineens helemaal zien zitten. Dit ongetwijfeld dankzij de positieve berichten inzake de economie, de vooruitzichten zijn nog nooit zo optimistisch geweest. Dus mensen krijgen weer zin om dat mee te pakken en iets te doen. Als die klanten bijgevolg allemaal bevestigen dan gaan wij een heel mooi najaar hebben,” vindt Jan de Wieuw.

Draad heropnemen

JADA events is net verhuisd naar een groter magazijn. “We hadden nood aan meer ruimte om zaken op te slaan, ook voor onze klanten,” legt Jan uit. “Vlak vòòr Corona stonden we op het punt om iemand aan te nemen om ons personeelbestand verder uit te breiden. Door Corona is dat helaas niet doorgegaan, maar door de huidige drukte hebben we hem net toch aan boord kunnen nemen. We zijn blij dat hij nog vrij was. Innovatiegewijs blijven we onze voelsprieten continu uitsteken naar alles wat innovatie in de sector betreft. Ik vermoed dat een sterke vergroening eraan komt. Ik denk bijvoorbeeld aan alle transporten, maar ook aan stroomgroepen. Onderaannemers hebben ook niet stilgezeten de afgelopen maanden. Er zijn vele nieuwe concepten die op de markt gaan verschijnen, verwacht ik. Ik blijf de evenementensector superboeiend vinden omdat er altijd wel iets beweegt. Door Corona zijn we als sector ferm door elkaar geschud, maar tegelijk besef je de honger naar je passie des te meer. Nog verder professionaliseren als sector, daar ben ik steeds voorstander van. Dankzij Corona zijn we als sector eigenlijk meer in de kijker gekomen. Het lijkt nu dat iedereen wel onze sector kent. Ik merk bij klanten ook veel goodwill. Ze begrijpen ons nu beter,” aldus nog de zaakvoerder.

Organisatie van evenementen – JADA Events