Het laatste nieuws

Voor hun 40e verjaardag heeft de Franse band Indochine zeker geen half werk geleverd. De 45 meter hoge toren met een diameter van 30 meter, die oorspronkelijk gepland was voor juni 2021, stond al 2 jaar in de steigers. Met 6 concerten op de agenda trad de Indochine Central Tour op in Parijs, Bordeaux, Lyon, Marseille en sloot af met twee concerten in Lille zodat hun fans uit België konden komen meezingen.

Het ontwerp van het systeem, dat door de zanger en leider van de band Nicola Sirkis zelf was bedacht en geschetst, vormde een bijzondere uitdaging. De hele riggingconstructie en het geluidssysteem moesten onzichtbaar zijn en toch de beste audio-ervaring bieden voor het publiek in het stadion. Dit betekende dat alle luidsprekers in de toren moesten worden geplaatst, achter de enorme 360° LED-muur, een baanbrekend concept in evenemententechnologie.

Op basis van Nicola’s ontwerp werkten PRG France & PRG Projects onvermoeibaar om zijn droom technisch te verwezenlijken. Gebouwd in samenwerking met StageCo, werd de toren samengesteld uit speciaal vervaardigde Titan-X LED en PRG’s laatste innovatie van de SoundBlast Solution is er zeker een voor in de boeken! “Nicola wilde een onvergetelijke ervaring bieden aan alle fans. Door een 360° toren te bouwen in het midden van het stadion met de audio en de verlichting erin, zou iedereen beter kunnen zien en ondergedompeld worden in de pure muzikale prestatie en de artistieke aanwezigheid,” zegt Stéphane Desch, Director of Production. Hij voegt eraan toe: “Hij stuurde me ongeveer twee jaar geleden meerdere schetsen van wat hij zich had voorgesteld en op basis daarvan zijn we aan de slag gegaan. Het eindresultaat komt in feite heel dicht bij zijn oorspronkelijke concept.”

Terwijl een deel van het PRG-team begon met het opstellen van technische plannen en schema’s van de toren, begon PRG Projects met de ontwikkeling en productie van een LED-product dat deze onderneming mogelijk zou maken. In antwoord op de visie van Nicola Sirkis zou de 360°-toren moeten worden uitgerust met een op maat gemaakt LED-scherm, speciaal ontwikkeld en geproduceerd voor de Indochine Central Tour. Dit zou een oplossing bieden waarbij het hele geluidssysteem, de verlichting en alle bekabeling binnen de toren achter het LED-scherm zou worden geïntegreerd, zodat het zo gestroomlijnd zou zijn als gedacht.

“Toen we de eerste tekeningen van Nicola zagen, zagen we meteen dat er enkele uitdagingen waren. Ten eerste moesten we een oplossing vinden om het geluid achter het videoscherm te plaatsen en daar was op dat moment nog geen oplossing voor. Ten tweede was er de hoogte van het scherm. De hoogte van het scherm betekende dat we een nieuw, zeer licht product moesten maken waarin alle kenmerken van het PRG SpaceframeTM, inclusief windversteviging, waren ingebouwd,” zegt Frederic Opsomer, General Manager van PRG Projects. “Tegelijkertijd hadden we een product nodig met een transparantie van meer dan 70%, zodat het geluid van de achterkant van het scherm tot in het stadion kon doordringen. Dit betekende dat we een nieuw product moesten ontwikkelen.”

INFiLED en PRG werkten nauw samen om de TITAN-X te ontwikkelen. Vanaf de eerste tekening tot een 1850m2 opstelling voor de Indochine Central Tour, heeft de samenwerking en de combinatie van PRG’s know-how en INFILED’s agile ontwikkelcapaciteit een grote rol gespeeld. R&D teams uit België, het Verenigd Koninkrijk en China werkten onvermoeibaar gedurende meer dan 9 maanden aan dit project en creëerden de ultieme, robuuste, gaasverhuur & touring oplossing met de opvouwbare X-frame structuur voor een nieuw niveau van stabiliteit. We zijn verheugd te hebben samengewerkt met zo’n langdurige en sterke partner als PRG aan dit indrukwekkende project!”, aldus Michael Hao, CEO van INFILED.

De volgende uitdaging was de installatie van het volledige geluidssysteem achter de LED-muur. Zo zouden de beelden op de toren, uitgerust met 360° LED, ten volle kunnen worden genoten, zonder dat audiostacks de video-inhoud zouden belemmeren. PRG Projects voerde talrijke tests uit met verschillende audiofabrikanten en ontwikkelde de SoundBlast-oplossing die het gewicht van de audio gebruikt als ballast achter het LED-scherm om het gewicht en de structuur van de LED-installatie te ondersteunen.

“De Titan-X en de PRG SoundBlast Solution zullen ons in staat stellen een stap voorwaarts te zetten in de ontwikkeling van grote video’s en het ontwerpen van videocontent, want het geluid achter het videoscherm kunnen plaatsen is de droom van alle ontwerpers geweest!” voegt Opsomer toe.

De Indochine Tower is 45 meter hoog en werd uitgerust met 2500 m2 Titan-X, waardoor een videomuur ontstond met een diameter van 30 meter en een hoogte van 24 meter. Deze gigantische constructie in zijn geheel duurt ongeveer 3 dagen om te monteren en weegt 260 ton. De LED-opstelling weegt 65 ton en neemt 16 uur in beslag om geïnstalleerd te worden. Met zijn 26, 542, 080 pixels (9216 x 2880) werden de beelden op de Titan-X en op het centrale scherm in ROE CB5 hieronder, verwerkt door 7 vermomde GX2 servers.

De technisch directeur van PRG, Romuald Beaufour, die de plannen en de eerste schema’s van de toren heeft opgesteld, zegt hierover het volgende: “De installatie van onze Titan-X in stadions was soms ingewikkeld omdat de toren in bepaalde stadions (in de hoogte) uitstak, wat problemen opleverde voor de gemeenten. Om te voldoen aan de relevante wetgevingen moest de toren gedurende 3 seconden een windsnelheid van 72 km/u kunnen weerstaan.”
De verlichtingskit bestond uit 1360 armaturen, waaronder LED Striplights en Floods, MAC Viper Wash, Movinghead Impressions X4, LITECRAFT OutLED AT10.plus, ELATION Proteus Smarty Hybrid IP65, en last but not least, 8 PRG GroundControl Longthrow Followspots.

Lichtontwerper Jean Christophe Aubrée beschrijft: “Er waren heel wat uitdagingen op het vlak van verlichting, wat vooral te wijten is aan de 360°-configuratie van de toren. Het idee was om in dit alles wat volume te kunnen creëren en de oppervlakken, de stoelen en de structuren van het stadion een beetje anders te gebruiken. We plaatsten verlichting in alle richtingen, zowel van binnen als van buiten de toren. We moesten ook zorgvuldig rekening houden met de grootte en het gewicht van onze armaturen, want ze moesten allemaal in de toren passen. Het werken met een 3D-model stelde ons in staat het project beter te visualiseren, aangezien je soms geneigd bent het gevoel van afstand en afmetingen een beetje te verliezen.”

In totaal werden 250 technici gemobiliseerd voor de hele Indochine-tour en werden meer dan 950 ploegenarbeiders ingehuurd. De PRG-touringcrew vertegenwoordigde 9 verschillende nationaliteiten. “Of het nu PRG België, PRG Projects of PRG Frankrijk was: iedereen werd betrokken bij dit mooie project. Iedereen heeft geweldig werk geleverd. We brachten mensen van over de hele wereld samen om dit team voor de tour te laten groeien. Het was fantastisch om de synergieën en het delen van knowhow te zien. Maar het succes van dit avontuur is ook een keuze van de bedrijven met wie we hebben samengewerkt. Iedereen heeft hieraan bijgedragen. Of het nu StageCo is voor de structuur of MPM voor het geluid, dit alles is een groot deel van het succes van het avontuur!” besluit Laurent Boillot, Production Director, PRG France.

Tijdens het concert op 25 juni 2022 in het Groupama Stadion in Lyon hebben 22 digitale camera’s de show opgenomen, waardoor Indochine vanaf 24 november 2022 een heruitzending van het concert kan aanbieden in IMAX-bioscopen, het eerste live concert ter wereld dat in zijn geheel is gefilmd voor IMAX.

Audiovisuele productie voor evenementen – PRG