Het laatste nieuws

Op 4 mei vond in Brugge de ‘Grand Opening’ van het Bruges Meeting & Convention Centre – kortweg BMCC – voor (inter)nationale PCO’s, meetingplanners en voor associaties plaats. Olivier Wauters, Executive Director van Eventonline, ging poolshoogte nemen en sprak er met enkele key-stakeholders.

Het BMCC opende de deuren op 18 december 2021 en dit na een bouwproces van twee jaar. “Eerder in het jaar hielden we reeds een ‘Grand Opening’ voor andere doelgroepen, zoals o.a. de buurtbewoners en de Bruggelingen zelf, alsook corporates op 26 april jl.,” legt BMCC-Directeur Sarah Cornand uit. “We doen dit bewust in verschillende etappes, dat maakt het immers persoonlijk. Iedere doelgroep heeft trouwens zo zijn eigen aandachtspunten. Op die manier kunnen we daar dan gericht op inspelen. Voor alle duidelijkheid, met het BMCC mikken we op verschillende doelgroepen, niet alleen op associatiecongressen, maar ook op corporate meetings klein en groot. Zelfs met privéfeesten kan je in het BMCC terecht al is dat geen prioritaire doelgroep. Grote publieksevenementen daarentegen wel, zoals vakbeurzen, productlanceringen. Kortom, grote events die grote oppervlaktes nodig hebben, kunnen perfect terecht in deze grootste venue in Brugge.”

Inzake capaciteit kan het BMCC heel breed gaan. “Van kleine meetings voor directiecomités van bedrijven van een tiental personen tot grote evenementen met 2.500 deelnemers. Zo komt bijvoorbeeld Clouseau in oktober naar hier voor een concert,” aldus de BMCC-directeur.

“Het is sowieso een extra troef naar capaciteit toe, maar het gaat veel verder dan dit technische aspect,” voegt Jasmine Kestens, Sales Manager van Visit Bruges Convention Bureau, eraan toe. “Het is tevens een stukje imago. Brugge staat gekend als cultuurstad. De volledige binnenstad is Unesco Werelderfgoed om een reden.Met de komst van het BMCC dat toch wel een innovatief gebouw is, met tegelijk veel aandacht voor duurzaamheid, wat we als Stad Brugge ook heel belangrijk vinden. Dit wensen we tevens internationaal uit te spelen.

Dat een culturele erfgoedstad als Brugge een dergelijke venue huisvest, is een belangrijke troef. Evelyne Bardyn, Head of Congresses & Events van Toerisme Vlaanderen/VISIT FLANDERS en EventFlanders beaamt. “Voor Vlaanderen is het belangrijk dat in onze congressteden, zoals Brugge een state-of-the-art congrescentrum aanwezig is. Dat zorgt ervoor dat naast de toeristische troeven die vaak goed gekend zijn ook het congrespotentieel kansen krijgt om te groeien. De bereikbaarheid van de bestemming en de aanwezigheid van sterke expertise blijft cruciaal. We merken dat in het beslissingsproces van een associatieplanner de locatie ook wel een rol speelt, net zoals de beleving. Een plek waar verbinding tussen de verschillende actoren van ondernemers, bezoekers en bewoners tot stand kan komen en de netwerken kunnen groeien, dat kunnen we hier bieden. Het is bovendien een locatie die beantwoordt aan de hedendaagse noden en die toekomstgericht is. Dit is iets waar de meeste congresplanners naar op zoek zijn. Dus wij zijn heel blij met de komst van het BMCC hier in het hartje van Brugge en dan nog eens omringd door mooi erfgoed.” Een win-win dus.

Bunker maakt plaats voor state-of-the-art

Op de plaats van het nieuwe BMCC stond vroeger een beurshal die in de jaren zestig was opgetrokken. Oorspronkelijk een tijdelijke infrastructuur, maar zoals dat wel vaker gebeurt met ‘tijdelijke’ gebouwen blijven die een lange tijd staan. “Niet echt een mooi gebouw want de hal kreeg al snel de bijnaam ‘de betonnen bunker’. Er was evenwel nood aan dergelijke oppervlakte. In die oude beurshal werden trouwfeesten, vakbeurzen, festivals enz. georganiseerd. We merken dat de klanten van weleer terugkeren naar het nieuwe gebouw. Het is fijn dat ze hun event in het nieuwe BMCC wensen te organiseren. Ze merken de fameuze upgrade en we zijn uiteraard blij dat ze terugkomen, om een plaats te krijgen naast andere evenementen,” aldus Sarah Cornand.

Joint Forces

Dat BMCC nauw samenwerkt met Visit Flanders Convention Bureau en Visit Bruges Convention Bureau is niet toevallig. “Ik denk dat we allemaal onze expertises hebben,” vindt Evelyne Bardyn. “Vanuit Toerisme Vlaanderen leggen we meer de focus op internationale planners, en voor dit evenement aangevuld met de contacten van Jasmine en Sarah. Sowieso is een samenwerking onontbeerlijk om dergelijk inspirationeel programma te genereren. Er is heel wat afstemming aan voorafgegaan, dus het is ook belangrijk dat iedereen de meerwaarde van de verschillende partners ziet zodat een perfecte beleving kan worden aangeboden aan de gasten die we naar hier halen.”

“De kapstok van de opening van het BMCC bleek een mooie opportuniteit om de aanwezigen Brugge te laten ontdekken of herontdekken. De keuze van een meetingplanner of associatie om voor een bepaalde locatie te kiezen, is naast de mogelijkheden om de meeting te hosten ook het belang van wat je na het congres doet. Of de beleving zelf. Covid heeft ons geleerd dat wanneer we een verplaatsing maken voor een evenement het echt de moeite waard moet zijn. En dat is wat we vandaag willen meegeven. Via het inhoudelijke programma dat we hier aanbieden, is er de expertise, maar tegelijk wensen we meetingplanners ook meteen te overtuigen dat een werelderfgoedstad als Brugge enorm veel troeven heeft om congresgangers tevens een mooi sociaal programma of ‘spouse program’ voor te schotelen,” stelt Jasmine Kestens.

“Alledrie gaan we voor hetzelfde doel en dat is steevast Brugge als congresstad op de kaart zetten. De drie partijen werken dan ook nauw samen om deze ambitie verder te verwezenlijken,” aldus nog Sarah Cornand.

Bruges Meeting & Convention Center (BMCC) – Eventlocatie in Brugge: Beurs-, Meeting- en Congrescentrum