Het laatste nieuws

Total-e, gevestigd in het Limburgse Paal, is een one-stop-shop van diensten en materialen die uniek zijn in de Benelux. Een bedrijf dat zich exclusief richt tot eventmanagers. Onlangs verhuisde het bedrijf naar een groter pand met een oppervlakte van 7.000 m2. Tijd voor een gesprek met zaakvoerder Jeroen Meermans dacht Erik Wood, CEO van Eventonline.

“Total-e is zes jaar geleden gestart en is het resultaat van een fusie met een Limburgs evenementenkantoor met eigen stock van meubilair en feestartikelen en mijn eigen bedrijf ‘Nobody’ dat ik had opgericht met een zakenpartner. Wij waren gespecialiseerd in events als leverancier van decor en techniek. Toen was die combinatie nog vrij uniek”, vertelt Jeroen Meermans.

Dankzij deze fusie werd Total-e een leverancier van techniek, decor, meubilair en feestbenodigdheden. Samen met medezaakvoerder Dirk Libbrecht, hebben we de activiteiten van het eventkantoor stopgezet en ons geprofileerd als totaalleverancier voor eventkantoren. “In die zes jaar wensten we nog completer te zijn als leverancier van diensten naar de event professional toe”, legt de zaakvoerder verder uit. “Daardoor zijn we de afgelopen zes jaar via andere overnames verder doorgegroeid tot een volwaardige, creatieve, totaalleverancier van meubilair, techniek, decor en video, alle disciplines dus die nodig zijn om succesvol een event te organiseren.” Recentelijk volgde nog een uitbreiding met catering porselein voor de particulierenmarkt en de cateringbedrijven door de overname in januari van Festarent, een Limburgse marktleider met distributiepunten in Hasselt, Beringen en Rotselaar. “Hierdoor konden we ook aan schaalvergroting doen in België”, aldus Jeroen Meermans.

Door het uitgebreid aanbod van materialen kregen we meer en meer de vraag naar het bouwen van beursstanden. Na twee overnames in deze sector en een extra investering werd beslist om ook beursstanden te gaan bouwen.  “In zowel standenbouw als events bespeurden we dan weer een grote nood aan print en visuals”, stelt Jeroen Meermans. Waardoor werd beslist om ook dat pad te bewandelen als service naar eventmanagers toe. “We verzorgen nu ook de printing voor events en beursstanden. En daaruit volgden dan ook weer pure signage-projecten, zoals bijvoorbeeld voor de luchthavens van Zaventem, Oostende en Antwerpen.”

Total-e richt zich uitsluitend tot event professionals. “We werken nooit voor de eindklanten”, aldus de zaakvoerder. “We zijn puur een leverancier van materialen, maar proberen ook creatief mee te denken en kunnen dankzij onze brede know-how, kort op de bal spelen. Soms fungeren we ook als verlengstuk van een eventbureau, en geven we bijvoorbeeld input inzake de laatste nieuwe technieken, ontwerp, tekeningen of 3D-visualisaties. Met deze tools kan dan het bureau ook weer kracht bijzetten. Enkel met signalisatie en standenbouw benaderen we de KMO-markt.”

Total-e opereert hoofdzakelijk in België. “We merken wel een verschuiving door de jaren heen. We hebben een piek gehad in Roemenië en Nederland, door de crisis is dat echter een beetje weggezakt. Nu werken we inzake events hoofdzakelijk op de Belgische markt. Wat standenbouw betreft, is Europa toch wel ons speelterrein: Turkije, Frankrijk, Spanje, Italië. Meestal zijn Belgische bedrijven die deelnemen aan vakbeurzen in het buitenland dan de opdrachtgever.”

Hard werken zorgde voor het succes van Total-e. “We hebben hard geknokt om te staan waar we nu staan”, stelt Jeroen Meermans. “Dit is het resultaat van een tof team van hardwerkende, flexibele en toegewijde mensen. Zij zijn de fundamenten, het kloppende hart van Total-e en ons meest waardevolle kapitaal. We moeten echter even hard blijven werken om in die toch wel turbulente wereld van events en standenbouw onze plaats te behouden. Ook omdat wij afhangen van events, één van de eerste zaken waarin bedrijven durven snoeien wanneer het economisch moeilijker gaat. We moeten heel nuchter zijn en de beperkingen van de markt kennen. Ondanks de groei van ons bedrijf wensen we de mentaliteit te behouden van dat kleine bedrijf van zes jaar geleden, dat ook heel persoonlijk kon worden benaderd en dag en nacht via gsm kon worden gebeld. Da’s heel hard werken want je moet je personeel ook een sociaal leven gunnen, maar tegelijk dat familiale karakter tegenover onze klanten behouden en vermijden dat we in een logge structuur terecht komen.”  

Wat de groei van zijn bedrijf betreft, is Jeroen Meermans duidelijk. “Wij hebben ervoor gekozen om heel breed te kunnen groeien en eventmanagers zo’n breed mogelijk pakket aan te bieden i.p.v. specifiek één discipline. Een optimalisatie inzake werkuren en transport is dan een prioriteit. Om alle misverstanden te vermijden, wij zijn geen concurrent van het evenementenbureau. Integendeel, eerder een strategische aanvulling en leverancier. Beschouw ons een tijdelijke aanhangwagen om de job voor een evenementenbureau binnen te halen”, aldus nog Jeroen Meermans.

Bekijk deze klant ook op Eventonline:

Volledige evenement ondersteuning – Total Event Support