Het laatste nieuws

Op de muren van een keldergang van het Kasteel van Ordingen bracht kunstenaar Tom Herck een grote graffiti-installatie aan. Hij liet zich daarvoor inspireren door het leven van zijn grootmoeder. “Ik vind het belangrijk om mijn roots niet te verloochenen.”

Rudi Smeets

Een kasteel is wel de laatste plaats waarmee je graffiti associeert. Precies die tegenstelling bracht Tom Herck ertoe om in te gaan op de vraag van eigenaar Richard Sleurs en general manager Yannick Bouts om de muren van de corridor tussen het hotel en wellness te verfraaien met graffiti.

“Een kasteel straalt rijkdom uit, terwijl je bij graffiti denkt aan trein- en metrostellen, bruggen van autowegen, achterbuurten en dergelijke”, preciseert Tom Herck. “Kortom, twee totaal  verschillende werelden, al is er ook een gelijkenis. De keldergang van het kasteel deed me denken aan de gangen van een metrostation. Dat vond ik een interessant gegeven.”

Risico

Tom Herck heeft een verleden als graffiteur. Ongeveer tien jaar trok hij langs Europese hoofdsteden om op illegale wijze graffitikunst te beoefenen. Zo’n tien jaar geleden hield hij dat risicovolle bestaan voor bekeken en werd graffiti een facet van zijn artistiek bestaan, zoals blijkt uit zijn creatie voor het Kasteel van Ordingen.

Het onderwerp daarvan is niet-alledaags: zijn grootmoeder, die jarenlang bordeelhoudster was in Brustem. Zij stapte uit het leven toen hij nog niet geboren was. “In mijn atelier heb ik een ruimte ingericht als een bordeel. Ik heb die Op grootmoeders wijze genoemd.”

Blacklight

Wat de toevallige passant mag verwachten van Hercks werk? “Geen expliciete tekeningen, dat zou te gemakkelijk geweest zijn. Als je een beetje zoekt, ga je de namen van bordelen ontdekken. In wit-zwart. Om de sfeer van een bordeel te creëren, worden de tekeningen uitgelicht met blacklight.”

https://www.eventonline.be/detail/klasse-hotel-met-vergaderzalen-limburg-kasteel-van-ordingen/