Het laatste nieuws

Het fotoagentschap ‘Event Photographers United’, kortweg EPU, is sinds enkele jaren aan een opmars bezig in het evenementenlandschap. Tijd voor een gesprek met zaakvoerder Sam De Backer, dacht Olivier Wauters van Eventonline.

“De oprichting van EPU is eigenlijk het gevolg van mijn teveel aan opdrachten als fotograaf”, aldus Sam De Backer. “Een zevental jaar geleden ben ik gestart als eventfotograaf, maar na verloop van tijd kon ik de opdrachten niet meer alleen bolwerken en moest ik telkens opdrachten doorgeven. Dat heb ik uitgebouwd tot een echt agentschap. Ondertussen werken we met meer dan 40 freelancers, zodat er altijd een fotograaf is op elk event. Dat is één luik van het agentschap. Het tweede luik is ervoor te zorgen dat de klant geen kopzorgen heeft. De klant belt ons op, geeft een briefing, en vervolgens regelt EPU alles van begin tot einde.”

Het klantenbestand van EPU is indrukwekkend. Sinds het ontstaan blijft het agentschap groeien, met zo’n 200 klanten reeds in portefeuille. En dat zijn niet de minste. UEFA Champions League, Tomorrowland, Coca-Cola, Utopolis, AED Group en Checkmate zijn maar enkele voorbeelden.

“Het blijft een boeiende job”, aldus Sam. “De ene dag op een festival, de andere dag in een pretpark of langs het sportveld, kortom: enorm veel variatie met als rode draad sterke beelden voor marketing en sociale media.”

Vanaf het begin lag de focus steeds op fotografie, maar het afgelopen half jaar begint video ook zijn intrede te doen, bijvoorbeeld voor Nissan, Walibi en Kinepolis.

“EPU is steeds mee met laatste trends zoals 360° foto’s en drone videografie. We werken enkel met de beste eventfotografen en videografen. Ik ben zelf op zoek gegaan naar talent binnen de sector om elke klant te kunnen matchen met de juiste fotograaf.

Zo kunnen we events aan in de breedste zin van het woord; van eten tot venues, van party tot corporate.

Wij leveren krachtige beelden af in alle mogelijke stijlen”, aldus nog Sam De Backer.