Als creative event agency zijn we altijd op zoek naar the next big thing om onze klanten te blijven verrassen met innovatieve en onvergetelijke ervaringen. Eén van de meest dankbare technologische innovaties die op ons pad is gekomen, is kunstmatige intelligentie (AI). AI biedt ons eindeloze mogelijkheden om creatieve en boeiende ervaringen te creëren zoals nooit tevoren.
Van pitch naar prompt tot kunst
Dit voorjaar organiseerden we samen met De Tijd en L’Echo de Changemakers Awards 2024 – een prestigieuze show voor Belgische bedrijven met veelbelovende duurzame en groene oplossingen. Er werden meer dan 200 projecten ingediend, waaruit een professionele jury 30 genomineerden selecteerde. Elk genomineerd bedrijf presenteerde zijn oplossing in een pitch van één A4. Eén voor één boeiend, maar soms ook moeilijk te begrijpen zonder de nodige achtergrondkennis.
Dat moest ook anders kunnen, vonden we. Door AI mee in te schakelen, konden we de essentie en het vernuft van elke finalist op een geheel nieuwe manier presenteren. ChatGPT hielp ons om de ideeën en concepten van de finalisten te begrijpen en te vertalen, terwijl Midjourney deze ideeën tot leven bracht in prachtige visuele kunstwerken. Op de avond van de awardshow kregen deze een mooie plaats in de AI Vernissage, wat de finalisten niet alleen een unieke manier om zichzelf te presenteren, maar ook het publiek een verrassende en boeiende ervaring bood.
AI generated kunstwerken
Klassiekers met een twist
Een paar weken later nodigde Tropicana zijn leadership team uit voor strategische workshops aan de Belgische kust en een bezoek aan hun fabriek in Zeebrugge. En omdat geen enkel goed idee ooit is voortgekomen uit een saaie, grijze vergaderruimte, brachten we hen naar Mu.Zee. Daar konden ze tussen de indrukwekkende werken van James Ensor en Léon Spilliaert een toch wel unieke collectie ontdekken.
AI generated kunstwerken
Een collectie van klassieke meesterwerken mét een Tropicana twist: de waterlelies van Monet groeiden sinaasappels, de Granny Smith-appel voor het hoofd van Magritte was vervangen door een sinaasappel met rood-wit gestreept rietje, Het Laatste Avondmaal serveerde een fruitbuffet … Het resultaat: een inspirererende werkomgeving én de kunstwerken kregen nadien een mooie plaats in de kantoren.
AI als droomfabriek
Wanneer we een voorstel aan onze klanten presenteren, vinden we het belangrijk dat ze zich volledig kunnen inleven in de sfeer en het concept van het evenement. En hoewel wij het idee al levendig voor ons zien, heeft de klant vaak visuele ondersteuning nodig om te kunnen dromen. Daarom tonen we bij een pitch altijd een moodboard dat de sfeer van het event oproept. Alleen… voor innovatieve en creatieve ideeën kan je niet altijd rekenen op bestaande foto’s of visueel materiaal.
Daar is Midjourney een échte gamechanger. Met deze AI-gedreven technologie kunnen we onze creatieve visies omzetten in indrukwekkende visuele representaties. Wat eerder slechts in onze hoofden bestond, kunnen we nu tot leven brengen met gedetailleerde en realistische afbeeldingen. Zo helpen we onze klanten niet alleen om ons concept beter te begrijpen, maar kunnen ze ook echt beginnen dromen.
Realtime vertalingen en ondertiteling
Wist je dat we AI-technologie ook inzetten om op onze events realtime vertalingen en ondertiteling aan te bieden? Gasten hebben de mogelijkheid om via koptelefoons naar de keynote in hun eigen taal te luisteren, of ze kunnen realtime ondertiteling van hun scherm aflezen in de taal van hun keuze. Dit maakt onze evenementen breed toegankelijk en inclusief voor deelnemers uit verschillende taalachtergronden – maar ook voor mensen met gehoorproblemen.
Voor ons is AI niet alleen meer een hulpmiddel, maar een (intussen onmisbare) creatieve partner die ons helpt om de grenzen nog verder te verleggen. Of het nu gaat om het omzetten van complexe ideeën in unieke kunstwerken, het creëren van inspirerende omgevingen, of het toegankelijk maken van onze evenementen voor een breed publiek… Door AI te omarmen, kunnen we evenementen creëren die niet alleen indruk maken, maar ook een blijvende impact hebben.
En zeg nu zelf… hoe leuk is het om te experimenteren met de eindeloze mogelijkheden van AI? Wat dacht je bijvoorbeeld van een bedrijfsdiner diep op de zeebodem of midden in de Grand Canyon? Met AI kan het allemaal
AI generated afbeeldingen