Het laatste nieuws

Butik’ is een ‘boutique one-to-one marketing agency’, gespecialiseerd in op maat gemaakte premium activatiecampagnes die passen bij de grootte en stijl van een merk. Olivier Wauters, Managing Director van Eventonline, had een gesprek met Nico Ruell, zaakvoerder van Butik Agency over ‘Tailored Context Creators’.

“We willen eigenlijk één voor één de consument overtuigen om voor een bepaald merk – lees de klant – te kiezen”, vindt Nico Ruell. “Daarom is volgens ons de beste marketingstrategie waarvan wordt uitgegaan, het feit dat mensen eigenlijk een merk ‘maken’. Tegenwoordig ‘maakt’ de communicatie het merk niet meer, maar eerder wat mensen over een bepaald merk vertellen. Sociale media is daar een belangrijke schakel in geworden. Sociale media maakt mensen ook veel mondiger over merken, zowel in positieve als in negatieve zin. Het blijft evenwel moeilijk te meten wat mensen over een merk communiceren en de meesten hebben daar bang van. Vandaar onze slogan ‘Tailored Context Creators’. Wij willen een context maken voor een merk wat eigenlijk betekent een context van waaruit bepaalde boodschappen, die de consument kan geven, vertrekken.”

Die context moet dan aanleiding geven tot boodschappen die de consument gaat verspreiden. Dat kunnen eenvoudige boodschappen zijn, maar ook ingewikkelde of zelfs verschillende boodschappen. “Vandaar dat we een extra laag in onze activaties voor merken hebben ingebracht”, stelt Nico Ruell. “We noemen dat ‘social trailing’. Van een live trial, wat eigenlijk de experience is, willen we een stap verder gaan en een social trail achterlaten. Wat gecommuniceerd wordt over een merk is goed op het moment zelf. Iedereen merkt dat en beïnvloedt alle mensen rondom u. Deze activiteit laat echter ook een spoor achter. Al die elementjes wat consumenten over een merk zeggen, maakt eerder het merk dan wat de producent zegt. Iedereen interpreteert dat ook volgens zijn of haar karakter. Vandaar dat wij de context willen creëren via social triggers.”

De zaakvoerder geeft een voorbeeld. “Neem een drankmerk op een event. Sommige personen zijn geïnteresseerd in cocktails, anderen dan weer in de decoratie … en zo creëer je verschillende invalshoeken die telkens iemand aanspreken, maar wel vanuit hetzelfde basisidee van een merk. Allemaal verschillende boodschappen die worden uitgestuurd, maar die wel uitgaan van het merk. Dat gebeurt nu organisch. Wat wij proberen te doen met een merk of evenement is te achterhalen welke boodschap de klant wenst te verspreiden. We gaan bijgevolg omgekeerd tewerk en gaan de context aanpassen aan de boodschap die we gaan meegeven. Proberen te manipuleren in de mate dat het kan. Je kan immers niemand verplichten. We creëren dus een social trigger van waaruit mensen gaan communiceren. Je kan dat voor elk merk gaan definiëren. Ook naar bedrijfsevenementen. Een extra laag aan toevoegen. In se zijn uw interne medewerkers en klanten uw eerste ambassadeurs. Het zijn de eersten die positief moeten worden overtuigd van het merk of product. Wij proberen er altijd voor te zorgen dat dit gebeurt. Vaak wordt daar niet aan gedacht.”

Internal branding is bijgevolg belangrijk vindt Nico Ruell. “Interne medewerkers en klanten zijn uw belangrijkste kapitaal. Als zij positief beginnen te communiceren, is dat een mooie trigger. We houden te weinig rekening met zogenaamde ‘micro influencers’, u en ik die elk onze gelijken, de mensen die ons volgen op onze  sociale media, kunnen beïnvloeden. Die proberen wij te integreren in alles wat we doen. Van de social value die je hebt gecreëerd, ga je dan een lead value maken. Iemand die regelmatig posts van een merk leuk vindt, is een potentiële lead en die moet eruit worden gefilterd. Dat gaat de grootste evolutie zijn de komende jaren, die data analyseren en er leads uithalen”, aldus nog Nico Ruell van Butik Agency.

Bekijk deze klant ook op Eventonline:

Creatief evenementenbureau – Butik