Het laatste nieuws

Op 20 april a.s. vindt de 19de editie van de BEA Awards plaats. Na twee edities in Antwerpen, verhuist het evenement voor twee jaar naar Gent, de Artevelde stad. Erik Wood, CEO van Eventonline sprak met BEA-voorzitter Erik De Ridder die een tipje van de sluier lichtte.
“Er gaat niet zo veel veranderen in vergelijking met de vorige jaren”, aldus Erik De Ridder.
De dag start met de BEA catering awards (11h tot 15h), een ‘live’ cooking-wedstrijd onder de beste 12 event cateraars van het land. Ze zullen een menu presenteren aan een 48-tal juryleden en zes vakjuryleden die dan gaan bepalen wie de beste event cateraar van het land is.” Pittig detail : de 6 vakjuryleden zullen ‘blind’ tasten. Wat de waarde van de awards meteen een pak hoger zet.
Er worden punten gegeven op basis van smaak en presentatie, allemaal volgens het gedachtengoed van event catering.
Vanaf 17h00 starten vervolgens de feestelijkheden voor de gekende BEA Awards met tussen 19h30 en 21h00 de uitreiking. “Opnieuw zullen alle event cateraars ervoor zorgen dat zo’n 1.000 BEA-genodigden worden voorzien van spijzen en dranken en op die manier kunnen de cateraars zichzelf voorstellen en profileren”, stelt de BEA-voorzitter. “Na de uitreiking volgt er de usual afterparty.”

Van Antwerpen naar Gent
Na twee edities in de Scheldestad is het dus nu de beurt aan Gent. “De voor de hand liggende Gentse locatie om de BEA’s  te huisvesten, is het ICC, het congresgebouw van de stad Gent”, meent Erik De Ridder. “Het ICC heeft een schitterend auditorium – een must voor de uitreikingceremonie –  en voldoende ruimte om zowel de BEA Catering Awards als de pré- en after party van de BEA te ontvangen”.
Dit jaar loopt er voorafgaand aan de BEA’s, op 19 en 20 april, tevens een (nieuwe) vakbeurs. De EC-Days (www.ecdays.be). “Het betreft een amalgaam van meer dan 100 bedrijven – de meesten onder hen lid van BESA en Febelux – die hun diensten en producten aan de event industrie en event managers willen voorstellen, aldus Erik De Ridder. “In het ICC vonden we daarvoor tevens de twee geschikte beurshallen voor de standhouders. De synergie met de BEA’s spreekt voor zich!”

Organisatie
De organisatie van de BEA Awards wordt telkens voor 2 tot maximaal 3 edities uitbesteed aan een evenementenbureau. “We prediken immers sinds 1992 dat een evenement best wordt georganiseerd door een evenementenbureau”, zegt BEA-voorzitter Erik De Ridder. “Het is geen sinecure. De BEA’s komen tot stand dankzij de diensten en producten van een scala aan ‘sponsors’ die het event bureau, onze architect, in goede banen moet leiden. Bovendien zijn alle ogen gericht op die architect. Voor elk bureau is het elk jaar opnieuw een uitdaging. Bij intrede van een nieuwe organisator is het eerste jaar altijd wat moeilijk omdat wij vanuit een idee komen van de vorige organisator waarbij wij als opdrachtgever de richtlijnen bepalen, in samenspraak met de partners. Na een tweede en derde jaar drukt de organisator zijn eigen stempel op het event, en da’s het doel !” De 18de, deze 19de en de 20ste editie in 2018 werd/wordt door BEVAS georganiseerd, gesteund door niet minder dan 30 leveranciers !

Cases
Voor de 19de editie werden er 36 event-cases ingediend. Hiervan werden er door de jury 22 genomineerd voor de uiteindelijke Awards. “De vakjury bestaat uit 15 corporate event managers, dus geen toeleveranciers, geen evenementenbureaus, maar corporate event managers, die elke genomineerde case tijdens een ‘live’ voorstelling dienen te beoordelen”, legt Erik De Ridder uit. “Da’s een hele opdracht voor de jury. De werkdag start om 7h30 en eindigt ’s avonds laat. Uit de 22 genomineerde cases worden dan de uiteindelijke winnaars gekozen, binnen 4 categorieën (b-to-b, +50k en -50k, b-to-c, +50k en -50k). Nieuw dit jaar zijn ook de BEA Awards voor de beursorganisatoren, beoordeeld door een vijfkoppige vakjury o.l.v. Christophe Landuyt!
De 19de editie van de BEA Awards gaat door op 20 april e.k. Tickets zijn verkrijgbaar via de website www.bea-awards.be. In 2018 volgt dan de 20ste editie en dat wordt volgens de BEA-voorzitter een echte feesteditie. Later meer daarover.