Het laatste nieuws

Triple Tree is een jong evenementenkantoor dat geleid wordt door ervaren rotten in het vak. Olivier Wauters had een gesprek met zaakvoerders Karen Van den Bossche en Marc Van Wemmel.

“Ik ben inderdaad al even actief in de sector”, beaamt Marc Van Wemmel. “Ik ben gestart in 1984. Samen met Frank Anthierens, die nu bij DDMC zit, en Ghislain Belmans (nu Sien, The Art of Exposure). We waren met Any Time  het eerste Nederlandstalige evenementenbureau in Brussel. Ik herinner mij levendig de eerste “belangrijke” opdracht van 40.000 bfr (1000€): de promotie van de film Ghostbusters. Dat was een ongelooflijk avontuur. Alles kon en mocht nog in die tijd. Geen kopzorgen over vergunningen want dat bestond toen allemaal niet. Nadien is dat bureau overgegaan in ‘Any Performance’, één van de belangrijkste en grootste bureaus uit die periode. We werkten toen met zo’n 35 à 40 mensen. Dat is dan overgekocht door de groep ACCOR. Ik ben dan beginnen werken bij ‘B-Art’, een Mechels kantoor, als Senior Event Producer. Het is daar dat ik Karen heb leren kennen anno 2004.”

“Ik ben bij B-Art gestart als stagiaire”, vult Karen Van den Bossche aan. “Eén van de eerste projecten dat ik heb gedaan was ‘VTM Buitengewoon’ onder de vleugels van Marc.”

“Ik zei toen tegen mijn vrouw: Da’s een goeike”, grapt Marc. “We hebben in team bij B-Art grote en toffe projecten gedaan. B-Art heeft in die periode ook verschillende awards gewonnen en is dan gefusioneerd met ‘Square Melon’. Na het vertrek van verschillende mensen (waaronder Karen en ikzelf) is dat bedrijf in faling gegaan. Wij zijn dan allebei als freelancers onze eigen weg gegaan. Het voordeel van freelancer te zijn, is dat je met verschillende kantoren samenwerkt en ziet hoe het daar loopt. Je leert veel bij, naar klanten toe maar ook naar interne organisatie. Jouw netwerk van leveranciers breidt hierdoor ook enorm uit. Er zijn echter ook een paar nadelen. Je volgt onder andere zelden een project van A tot Z op en ook de betrokkenheid is veel minder. Ik werkte aan een project voor ‘A First Impression’ en kon wel extra hulp gebruiken en heb toen Karen erbij betrokken. We hebben dan vier maanden aan dat project samengewerkt. En dat klikte terug. We vullen elkaar namelijk enorm aan. Twee weken nadien zaten we samen op de Davis Cup in Gent. Zo is de bal aan het rollen gegaan. Beiden vinden we betrokkenheid bij het volledige project belangrijk, het kunnen opvolgen van creatie tot afrekening. Maar ook het contact met de klanten en het werken in team vonden we belangrijk. Begin 2016 hebben we dan de knoop doorgehakt en daaruit is Triple Tree ontstaan.”

All good things come in threes

Het kind moest een naam hebben. Maar er zit echter een bepaalde filosofie achter de naam van het evenementenkantoor. “We vinden zowel partners als klanten evenwaardig. Zonder hen realiseer je ook geen goed event”, legt Marc uit. “Vandaar de ‘drie’ in de naam: klant, partner en wijzelf. Een boom bestaat ook uit drie delen: de wortels, dat zijn onze roots, onze bagage die we meehebben vanuit het verleden zowel privé als professioneel. De stam, dat zijn wij, we staan er. En als derde de kruin, dat is ons netwerk van partners.”

“Onze evenementen zijn hoofdzakelijk B2B, zowel klein als groot. Ons kleinste event in 2018 was voor zes personen, maar grote events schrikken ons uiteraard niet af en dan spreek ik van meer dan 3.000 deelnemers. Wij brengen mensen (veel of weinig) samen om het doel van onze klant te realiseren”, aldus Karen.

Wat onderscheidt Triple Tree?

“Wat ons onderscheidt, is onze openheid, eerlijkheid en directheid, denk ik dan”, meent Marc. “In principe vraagt een klein evenement voor zes personen evenveel voorbereiding en aandacht van ons als een groot. De wet van de grote getallen is niet altijd van toepassing. Wat wij belangrijk vinden, is de mogelijkheid dat Triple Tree van het ene naar het andere project vlot kan schakelen”, aldus Karen.

“Wat ik dit jaar enorm leuk vond, was het project van ‘Portima’ . Tachtig deelnemers met twaalf verschillende activiteiten tegelijkertijd”, stelt Marc. “Heel intensief eigenlijk. Als je dan achteraf kan zeggen dat het allemaal vlot verlopen is, dan is dat heel leuk. Een ander project dat je voor 2.500 deelnemers organiseert, geeft uiteraard ook dat wauwgevoel. Als alles rimpelloos is verlopen met een massa van volk, dan geeft dat ook weer voldoening.”

Evolutie van de markt

Beide zaakvoerders merken een grondige evolutie. “Tussen 1984 en nu is er enorm veel veranderd”, vindt Marc. “Regelgeving, de markt, de voorbereidingstijd, de kennis die de klanten hebben….. Ook de regels inzake veiligheid zijn toegenomen, maar tevens de positionering van een event is nu anders dan voorheen. Men gaat bewuster om met events dan 30 jaar geleden waar toen vooral de fun factor belangrijker was. Nu moet een event meer passen binnen de bedrijfscommunicatie en de bedrijfsdoelstellingen. Of het nu marketing, PR of HR is. De beleving, de inkleding en de communicatie zijn ook in belang toegenomen.”  

“Vroeger had je zes maanden om een event op poten te zetten, nu krijg je er zes weken voor. Vandaag moet je heel snel kunnen anticiperen, wat één van de sterktes is van Triple Tree.

De klanten waren 15 jaar geleden ook veel minder op de hoogte van de mogelijkheden.

Er zijn nu ook opleidingen event manager in de hogescholen, waar we beiden trouwens actief een bijdrage leveren door onze kennis door te geven, wat heel plezant is. Dus een enorme evolutie. Door de regelgeving, de administratieve verplichtingen en de kennis die je moet hebben, word je automatisch professioneler. Als je niet voldoet, hou je het niet lang vol en vallen de cowboys eruit”, voegt Karen eraan toe.

Ambitie

De zaakvoerders van Triple Tree zijn uiteraard ambitieus, maar niet ten koste van hun principes. “We willen geen kantoor worden met 40 mensen. We willen een klein kantoor blijven. Een kantoor waarop de mensen echt kunnen rekenen als het “JA” zegt. Zowel partners als klanten. Mensen die met ons samenwerken, moeten een goed gevoel hebben en het ook fijn vinden om met ons samen te werken”, stelt Marc. “Het moeten niet noodzakelijk de grootste projecten zijn of de verste bestemmingen om daar events, teambuildings of incentives te organiseren, maar ons doel is dat mensen fier zijn dat ze deel kunnen uitmaken van ons ‘bos’, ons team”, vervolledigt Karen.

“We gaan blijven doen wat we graag doen en bijgevolg groei niet tegenhouden, maar we willen beiden vooral betrokken blijven en het DNA respecteren van Triple Tree en niet managers worden van 40 man”, vindt Karen.

“We durven een opdracht te weigeren wanneer we er niet 100% achter staan of geen goede feeling bij hebben. Da’s dan misschien minder goed voor onze omzet, maar wel voor onze mindset.” aldus nog Marc.

“Een goed gevoel bij alles wat we ondernemen, blijft cruciaal” besluit Karen.

Bekijk deze klant ook op Eventonline:

Evenementen kantoor in België – Triple Tree