Het laatste nieuws

Van Der Valk Hotel Brussels Airport opende de deuren in 2009 en bestaat ondertussen dus tien jaar. Erik Wood, CEO van Eventonline, had een gesprek met General Manager Joris Toye, die vanaf de verwelkoming van de eerste gasten erbij was.

“Ik ben van de partij sinds de opening van het hotel in 2009. Eerst in de hoedanigheid van Yield & Revenue Manager en vervolgens via Sales in een adjunct-directeursrol doorgegroeid. Sinds vier jaar nu ben ik de General Manager van dit hotel. Ik heb het hotel van een baby naar de puberteit weten gaan,” grapt de GM. “Want ik denk dat we nog niet tot volledige wasdom zijn gekomen. We hebben nog stappen te maken, Daar ligt voor ons net ook het leuke en de uitdaging.”

Terugblik

Van Der Valk Hotel Brussels Airport werd dus operationeel in 2009, een heel moeilijke periode middenin de crisis van de Brusselse hotelsector. “We arriveerden hier met een nieuw product in een markt die onder druk stond. Bijgevolg werden we hier aanvankelijk niet met open armen ontvangen. We hebben evenwel een aantal meevallers gehad in die periode, commercieel gezien dan, en op die manier hebben we toch snel kunnen bouwen aan onze klandizie en het verschil kunnen maken met onze concurrentie,” vertelt Joris Toye. “Elk jaar konden we dan toch mooi verder groeien met het product dat we gestart waren met aanvankelijk 184 kamers.” In 2013 werd verder uitgebreid. “We hadden toen het geluk dat we het kantoorgebouw dat aan ons hotel grenst, hebben kunnen kopen en daar hebben we ondertussen zo’n 70-tal kamers in kunnen onderbrengen. Executive, suite en clubkamers. In een latere fase hebben we daar tevens onze Superboxes in ondergebracht, een nieuw concept voor eenpersoonskamers. Zo hebben we er 22 die echt op de korte verblijven zijn gefocust, kleinere ruimtes, maar wel met luxe en entertainment gecompenseerd, zoals met een VR-bril en Playstation. Dat zijn concepten die we aanbieden omdat we zo ook ons gamma uitbreiden. We willen diversifiëren. We willen niet een hotel zijn met één type kamer. We hebben ondertussen vijf kamertypes en voor ieder wat wils. We zitten hier ook met een heel diverse markt. We krijgen heel wat zakenmensen over de vloer, maar ook leisure. Een divers publiek dus met verschillende noden en we willen graag daarop inspelen.”

Food & Beverage

Het hotel zet ook heel sterk in op al wat Food & Beverage is. “Ook dat domein is doorheen die tien jaar sterk gegroeid,” zegt de GM. “We zijn in 2009 gestart met het restaurant ‘Catharina’, eerder klassiek, maar met zuiderse tinten proberen we hier een keuken te brengen die op niveau is. Een paar jaar geleden hebben we daar ons sushirestaurant ‘Pink Ginger’ aan toegevoegd. Dit jaar hebben we tevens ons baraanbod uitgebreid naar een concept met hamburgers, maar dan op een originele manier gebracht. ‘The Fat Queen’ heet ons burgerrestaurant en daar kan je burgers gaan eten met bijvoorbeeld Portobello brood. Zo proberen we ons gamma op een originele manier uit te breiden. Mensen zijn hier soms voor twee of drie nachten en die willen kunnen kiezen. Keuze is immers superbelangrijk vandaag de dag. Da’s een gevoel van luxe. Dat is iets dat we in ons hotel steeds meer proberen aan te bieden: mensen een keuze geven, de mogelijkheid laten om de avond zelf te kiezen. We zijn heel flexibel in reserveren. We hebben dan ook het geluk dat we heel wat plaats hebben hier in het restaurant.”

Investeren

Investeren blijft belangrijk, maar vooral dan vanuit het standpunt van hotelier. “We hebben het geluk dat de familie Van der Valk heel hard bezig is met het investeren in hun product,” stelt Joris Toye. “Ons voordeel is dat we niet alleen het hotel uitbaten, maar tevens de eigenaar zijn. Dat maakt dat je met niemand rond de tafel hoeft te gaan zitten wanneer jijzelf als hoteluitbater vindt wanneer er moet worden geïnvesteerd. En dat is cruciaal want de meeste hotelmanagers moeten eerst gaan overleggen met een vastgoedprojectontwikkelaar. En dat hebben wij niet. We zijn hotelier in hart en nieren en we gaan als hotelier investeringsbeslissingen nemen, niet vanuit de rentabiliteitskant van het vastgoedidee en daar zit wel echt een fundamenteel verschil.”

Wat brengt de toekomst?

De GM schat de verdere evolutie positief in. “Ik hoop dat wij op hetzelfde elan kunnen blijven evolueren. We hebben het voordeel dat wij gedurende al die jaren ook sterk gegroeid zijn en mogelijkheden hebben gekregen om ons product verder te ontwikkelen. We zijn aan het kijken naar uitbreiding van ons restaurant want we beschikken immers over 246 kamers. We denken eraan het terras ook een deel te overkappen en te vergroten met een veranda. Die plannen liggen alvast op tafel. Verder wensen we uit te breiden met een grotere fitness/spa om ook weer naar de klant toe ons aanbod te verruimen. We zouden ook nog in de hoogte kunnen uitbreiden om vergaderzalen op het dak te gaan bijplaatsen. We blijven dromen. Zoals altijd moet je tien ideeën hebben om er vijf concreet te maken en om er tenslotte één uit te voeren. Zo gaat dat nu eenmaal,” glimlacht de GM. “Net zoals bij Eventonline wordt de groei bij ons ook gestimuleerd door passie en buikgevoel. Als je te veel financiële focus hebt, word je ingehaald door de feiten en da’s geen goede zaak,” aldus nog Joris Toye.

Exclusief seminarie hotel aan de luchthaven in Brussel – Van der Valk Hotel Brussels Airport