Het laatste nieuws

Achter de schermen van 8 Vlaamse bedrijven in nieuwe videoreeks

Vandaag verscheen op YouTube de eerste aflevering van WeteWaWerkt, een gloednieuwe reeks van Technopolis in samenwerking met de Vlaamse Ondernemers. In 8 verschillende afleveringen tonen jonge bedrijfsmedewerkers waarmee ze bezig zijn en leggen ze uit welk traject ze afgelegd hebben om uiteindelijk een STEM-beroep uit te oefenen. Op deze manier willen de makers jongeren uit de derde graad secundair onderwijs, die voor een belangrijke studiekeuze staan, positief beïnvloeden om later voor een STEM-job te gaan. “WeteWaWerkt? STEM! STEM werkt om te bouwen aan een betere toekomst. Een toekomst waar jongeren aan kunnen meewerken!”

Samen met de Vlaamse Ondernemers (een samenwerking tussen Voka en 17 Vlaamse sectoren) lanceerde Technopolis vandaag op YouTube WeteWaWerkt, een gloednieuwe 8-delige vlogreeks om jongeren uit de derde graad secundair ook in coronatijden kennis te laten maken met het bedrijfsleven en hen warm te maken voor een STEM-beroep. Technopolis stuurde huisvlogger Emiel op pad naar 8 toonaangevende Vlaamse bedrijven uit verschillende sectoren zoals b.v. bouw, chemie, hout en textiel, technologie, transport, voeding en de uitzendsectoren om er te spreken met jonge medewerkers met een heel diverse achtergrond. Eén ding hebben ze met elkaar gemeen: ze zijn dagdagelijks met STEM bezig en dragen zo hun steentje bij aan een meer duurzame toekomst. Ze praten rechtuit over hun professionele ervaringen en uitdagingen, tonen waarmee ze dagdagelijks bezig zijn en leggen uit welk traject ze hebben afgelegd.

In de eerste aflevering komt Emile, interieurbouwer bij Internolux, aan het woord. Hij heeft een Bachelor Sociaal Werk aan de Arteveldehogeschool en een Master Sociaal Werk aan de UGent, maar haalde te weinig voldoening uit zijn job en besliste om zich te herscholen via de VDAB. Dat was een grote stap en wat de toekomst nog brengt, weet hij niet, maar hij heeft nog geen moment spijt van zijn beslissing om dagelijks met STEM én zijn handen aan de slag te gaan.

Voor een maximaal bereik wordt de reeks crossmediaal door Technopolis verspreid via YouTube, Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter. De Vlaamse Ondernemers verspreiden de vlogs ook via hun eigen corporate kanalen met #WeteWaWerkt.

WeteWaWerkt? STEM!

De reeks is in eerste instantie bestemd voor jongeren uit de derde graad secundair, die voor een belangrijke studiekeuze staan die heel bepalend kan zijn voor hun toekomstige loopbaan. Zo biedt WeteWaWerkt een antwoord op heel wat veelvoorkomende vragen waarmee jongeren in hun hoofd zitten, zoals “Wat kunnen bedrijven mij bieden?”, “Is een STEM-opleiding en/of -beroep wel voor mij weggelegd?” en “Hoe kan ik een verschil maken in de wereld?”. Het antwoord op de vraag in de titel WeteWaWerkt wordt in de reeks snel heel duidelijk. STEM werkt. Om te bouwen aan een betere toekomst waar jongeren aan kunnen meewerken. Afgekort is WWW een knipoog naar het online resultaat van de samenwerking tussen de Vlaamse Ondernemers en Technopolis. En zal WeteWaWerkt werken bij jongeren? Daar zijn de partners rotsvast van overtuigd, zeker ook omdat heel wat jongeren reageerden op de Instapoll voorafgaand aan de lancering van de reeks en ze WeteWaWerkt naar voren schoven als de meest toepasselijke titel.

Door een positief beeld te scheppen van wat het precies betekent om in een bedrijf een STEM-beroep uit te oefenen, trachten Technopolis en de Vlaamse Ondernemers een brug te bouwen tussen jongeren enerzijds en de bedrijfswereld waar STEM een belangrijke motor is anderzijds. Op deze manier willen ze de doorstroming van jonge talenten naar de bedrijfswereld stimuleren.

Iederéén heeft talenten

Technopolis en de Vlaamse Ondernemers willen niet alleen de doorstroom naar STEM-beroepen stimuleren, maar ook alle jongeren aanmoedigen om in zichzelf te geloven en hen de kans geven om hun talenten maximaal te ontplooien. De boodschap is dat iederéén talenten heeft, niet alleen de ‘zogezegd’ knapste kop van de klas. Ook wie nog geen affiniteit met STEM had, zou na de reeks kunnen denken “Tiens, dit zou iets voor mij kunnen zijn!”. Opdat alle jongeren zich met minstens één van de rolmodellen of micro-influencers zouden kunnen identificeren, komen in WeteWaWerkt niet alleen academische profielen aan bod én werd bewust de keuze gemaakt voor medewerkers met een diverse achtergrond en gender. Net zoals heel wat jongeren zaten zij op een gegeven moment ook met twijfels over hun toekomst, hebben ze hindernissen moeten overwinnen en hun weg op de arbeidsmarkt moeten vinden.

WeteWaWerkt stimuleert jongeren om STEM te studeren, maar toont tegelijk ook aan jongeren dat je ongeacht wat je gestudeerd hebt ook later nog met STEM aan de slag kan. Daarvan is Gerben het levende bewijs: hij studeerde journalistiek, maar vond zijn passie in chemische procestechnieken. Dat een paar goede handen zeker evenveel waard is als een knap brein, daarvan getuigen houtbewerker Emile en magazijnmedewerker Erna.

We wilden in het eerste kwartaal van 2021 vanuit de Vlaamse Ondernemers graag een digitale communicatie-actie opzetten om jongeren uit de derde graad secundair te ondersteunen in hun studie- en beroepskeuze. We dachten aan Technopolis als partner, gezien het mooie bereik dat ze bij deze doelgroep hebben uitgebouwd. Ze weten duidelijk hoe ze vlogs moeten maken die aanslaan bij jongeren. Getuige daarvan is hun bruisende YouTube-kanaal. Samen met Technopolis wilden we een aantal jonge bedrijfsmedewerkers in STEM-jobs portretteren die over hun job en persoonlijk traject vertellen. Want zeg nu zelf, wie kan er beter jongeren inspireren om ook voor STEM te kiezen dan diegenen die er dagelijks mee bezig zijn en hun passie erin hebben gevonden? – Hans Maertens, Gedelegeerd bestuurder Voka, namens de Vlaamse Ondernemers

Technopolis brengt jongeren en bedrijven in contact

De voorbije jaren stuurde Technopolis al vaker een vlogger op pad om jongeren een authentieke blik achter de schermen van de bedrijfs- en onderzoekswereld te gunnen.

  • Zo verscheen enkele weken geleden de eerste aflevering van EMIEL-itair, een videoreeks waarin medewerkers van Defensie vertellen hoe STEM een belangrijke rol speelt om voor een betere en veiligere wereld te zorgen.
  • Verder lanceerde Technopolis eind vorig jaar LabKlap, een videoreeks waarin jonge wetenschappers heel fier over hun onderzoek vertellen. Deze reeks werd meer dan 73 500 keer op YouTube bekeken, waarvan meer dan 18 500 keer (25%) door jongeren.
  • In samenwerking met het STEM-platform en VRT lanceerde Technopolis in het najaar van 2020 ook al de #STEMhelden, een videoreeks waarbij kindreporters kennismaken met rolmodellen in bedrijven en sectoren die streven naar duurzaamheid.
  • Vlak voor de eerste lockdown in 2020 werd reeds eerder met de Vlaamse Ondernemers samengewerkt voor de vlogreeks On the Road. Daarin kregen scholieren en Vlaamse ministers een rondleiding achter de schermen van enkele toonaangevende bedrijven. Deze reeks werd 15 000 keer bekeken op YouTube en andere sociale media.

Dat jongeren effectief geïnteresseerd zijn in dit soort videoreeksen, blijkt uit eenpoll van jongerenplatform TAGMAG en Technopolis die eind maart 2021 bij 1359 jongeren werd afgenomen. Maar liefst 79,2% van de jongeren gaf aan dat ze het nuttig vinden om kennis te maken met jonge werknemers om zo meer te weten te komen over STEM-jobs. Dat bevestigt meteen ook dat Technopolis heel goed weet wat jongeren bezighoudt.

Heel wat sectoren zijn op zoek naar jonge STEM-profielen, maar die overtuig je niet met flashy rekruteringsfilmpjes of dure, holle slogans. Jongeren hechten meer dan ooit waarde aan authentieke boodschappen. Precies die wil Technopolis creëren. In onze vlogs tonen we de mensen van vlees en bloed, die op de werkvloer via STEM aan een betere wereld bouwen. Zij vertellen over hun drijfveer, het traject dat ze hebben afgelegd en tegelijk ook heel open over de hindernissen die ze tegenkwamen. Ons doel? Jongeren warm maken voor STEM, zowel voor, tijdens hun studie als daarna. Daarin staan we niet alleen, want heel wat bedrijven willen identiek hetzelfde. De krachten bundelen is niet alleen een logische stap, het is ook een noodzakelijke om ons gezamenlijk doel te bereiken.

Eigenlijk wil Technopolis een influencer zijn voor de STEM-sector, de go-between tussen jongeren en bedrijven. Technopolis biedt méér dan creatieve videoformats en online publiciteit: we bieden een grote geïnteresseerde doelgroep, een online community van jongeren die bijzonder actief en loyaal is. Zo slaan we een brug tussen sectoren die snakken naar STEM-profielen en jongeren op het kruispunt van hun leven, die we graag de weg richting STEM-toekomst wijzen. – Ester Blockx, Marketing & Sales Director Technopolis

Door een ver doorgedreven digitale strategie waarbij de laatste jaren fors werd ingezet op kanalen die zich pal in de leefwereld van jongeren bevinden, slaagt Technopolis erin om jongeren steeds beter te bereiken. En dat toont zich in de cijfers. Via laagdrempelige experimenten, luchtige hacks en hapklare facts heeft Technopolis een loyale en actieve online community opgebouwd waarvan 47% bestaat uit jongeren.

Contact
Ester Blockx, Marketing & Sales Director Technopolis
ester.blockx@technopolis.be
015 34 20 20

Seminariezalen Mechelen – Technopolis