Het laatste nieuws

De corona crisis is genadeloos voor de evenementensector en haar toeleveranciers. Ook bij Mise en Place België, uitzendkantoor voor horeca en evenementen, is de impact groot. Een gesprek met algemeen directeur, Senne Drieghe over een woelig jaar en het eerste perspectief.

Je nam de leiding over op een moeilijk moment.  Hoe vond je de motivatie?

Vandaag maak je plannen op die morgen ingehaald zijn door de realiteit. Je wilt je collega’s houvast bieden, maar er zijn geen zekerheden. Alles moet op afstand en online, terwijl je zo graag wil samen komen om te brainstormen en nieuwe dingen te creëren. Ik ben steeds zoekend naar de beste manier om daarmee om te gaan.

Maar ik heb er ontzettend veel goesting in! We hebben een woelig jaar doorstaan en er staat een topteam met de nodige ervaring en stevige ambities. Die gedrevenheid is besmettelijk en geeft mij elke dag een boost.

Bijna een jaar na de lockdown, is er nu eindelijk een beetje perspectief voor de sector. Wat blijft er dadelijk nog over van de marktleider Mise en Place?

De vorige maanden hebben we enkele mooie opdrachten gekregen voor het leveren van culinaire boxen of als gastvrije stewards, maar we zijn nooit gaan ‘shoppen’ naar omzet in andere branches. Onze instroom heeft een tijd stilgelegen. Dat laat zich zeker voelen. Maar toen we recent vroegen om hun gegevens te updaten, bleek ruim 70% van onze jobpers dat meteen te doen! In september en oktober hebben we nog een aanzienlijke omzet gedraaid, daarbuiten was het quasi niks. Dat blijf je natuurlijk niet trekken als bedrijf. Maar we hebben die tijd heel goed gebruikt om alles ‘from scratch’ opnieuw op te zetten. Door automatisatie en digitaliseren gaat ‘dom werk’ eruit en komt er tijd vrij om te investeren in opleiding en persoonlijke ontwikkeling. Dat zal resulteren in de kwaliteit van een marktleider. 

En ook in de kwantiteit?

Hm. Eerlijk? Voor mij is dat geen must. Misschien mag het wat minder zijn. Als het in een degelijke structuur is, met gezonde marges en met een top service, dan lig ik niet wakker van een procentje minder.
Internationalisering heeft plaats gemaakt voor een landelijk beleid. De boekhouding en de centrale diensten zitten terug in België en we werken met Belgische partners. Die autonomie maakt ons wendbaar.

Wat is er veranderd aan jullie dienstverlening?

Ons ‘product’ is au fond niet veranderd : degelijk opgeleid, gastvrij personeel.

Maar intern zetten we de werking op zijn kop : het zijn de cateraars of onze projectleiders die voortaan hun teams gaan inplannen met de app. Onze kantoren maken plaats voor social hubs, voor fun en co creatie. Geen paperassen meer, maar focus op wat telt : talent en vaardigheden. We gaan nieuwe partnerships aan voor de planningstool, betaaloplossingen, CRM, e-learning, website en social media. We gaan naar een schaalbaar systeem, simpel toegankelijk voor onze opdrachtgevers én onze jobpers. Onze job is talent spotten en opleiden.

Hoe zie je de heropening van de sector?

Natuurlijk is het goed dat er eindelijk een stappenplan ligt, we hebben lang genoeg ‘op ons gat gezeten’. Maar we hadden toch op eerder gehoopt. Als op 1 mei de horeca heropent, dan moet je voor de evenementen nog een vertraging rekenen van enkele maanden… En dan zijn er nog de maximum aantallen en andere regeltjes en beperkingen. Maar goed, er is eindelijk een datum dus we kijken vooruit nu. Laat het maar losbarsten, we zijn er helemaal klaar voor !

Leading in Hospitality & Events – Mise en Place