Het laatste nieuws

Fluxology is specialist in mobiliteit tijdens events en dit zowel in de planningsfase als in de uitvoering. Fluxology maakt mobiliteitsplannen op maat en voorziet parkingboys, signalisatie, personenvervoer.
Olivier Wauters, Executive Director Eventonline had een gesprek met Jasper Foré, zaakvoerder van Fluxology, en met Joeri Proot van Greenhouse Talent, klant van Fluxology.

“Sinds negen jaar organiseert Fluxology mobiliteit op evenementen,” legt Jasper uit. “Dat kan gaan van een parkingboy en een shuttlebusje naar de parking, tot het samenstellen van grootse mobiliteitsplannen voor megaconcerten of festivals, corporate events, enz. Zo hebben we begin zomer 2019 een mobiliteitsplan opgemaakt voor het Rammstein concert in het Koning Boudewijnstadium voor 45.000 bezoekers. Greenhouse Talent, de promotor van de band, contacteerde ons in 2018 en zo ging de bal aan het rollen.”

“Bij de organisatie van een megaconcert komt er ongelofelijk veel kijken” aldus Joeri Proot van Greenhouse Talent. “Dat gaat van sanitaire voorzieningen over puur productioneel tot de zorg voor de artiesten, en niet te vergeten: de mobiliteit. Niet alleen van de bezoekers, maar ook van de productie was die mobiliteit zeer omvangrijk. In totaal moesten 78 vrachtwagens tijdens het superdrukke weekend van de Tour de France in België, vlot naar het stadion geraken. Wij gingen dus op zoek naar een bedrijf dat ons op het vlak van mobiliteit, zowel voor de productie als voor de bezoekers, kon ‘ontzorgen’. Die partner moest ook kant-en-klare plannen kunnen uitwerken om zo alle partijen op een vlotte manier naar en van het Koning Boudewijnstadion te krijgen en dit op een zo duurzaam mogelijke manier. Dat is een extra factor waar Fluxology heel creatief en succesvol oplossingen voor aanbiedt.”

“Tijdens een van onze eerste gesprekken werd het idee geopperd om bustransporten te organiseren,” stelt Jasper. “We zijn op zoek gegaan naar een partner voor het inleggen van een 100-tal bussen met 50 stopplaatsen gespreid over heel België waarbij mensen een ticket konden kopen voor een zitplaats op de bus. Deze aanpak was een primeur voor België. De boeking van tickets verliep uiteraard online en het gebruikte platform werkte feilloos.”

“Een erg belangrijke bezorgdheid voor ons is ervoor te zorgen dat concertgangers op een aangename manier op de plaats van het gebeuren geraken,” stelt Joeri Proot. “Fluxology heeft dat heel goed begrepen. Wij hebben hen een idee gegeven en zij trokken dat helemaal naar zich toe en werkten dit op een fantastische manier uit. Dat heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat 5.000 mensen op een zeer aangename manier naar het concert zijn gekomen, zonder files, zonder parkeerstress.”

“Voor een concertganger is zowel het concert als de trip ernaartoe en terug toch een hele belevenis,” vindt Jasper Foré. “Als je na afloop uren op een parking moet aanschuiven om terug naar huis te kunnen, dan doet dit afbreuk aan die beleving.”

“Als organisator moet je vandaag de dag rekening houden met duurzame alternatieven,” stelt Joeri. “In Fluxology hebben we daarvoor een partner gevonden die daarop zwaar inzet en die tevens goed mee is met wat vandaag mogelijk is. Ze stellen de juiste keuzes voor om een mobility shift te kunnen realiseren.

“Inzake het mobiliteitsaspect luisteren we eerst heel goed naar alle actoren, iedere partner geeft ons een stukje,” vertelt Jasper“ en wij proberen vervolgens die puzzel te leggen en te zorgen dat iedereen achter het mobiliteitsverhaal staat. Bij de opmaak van een mobiliteitsplan starten we met op een efficiënte manier kaarten te maken. In een eerste fase dienen die dan vooral om alle actoren tevreden te stellen: het intekenen van parking, publieksstromen, busroutes, richtingsaanduidingen, enz. Die plannen gaan in een volgende fase dienen om de bezoeker duidelijk te maken waar hij bv. de dichtstbijzijnde bushalte vindt. Onze aanpak zorgt ervoor dat bezoekers op D-day een digitaal plannetje hebben van de site waar de parking opstaat, openbaar vervoer, fietsparkings. Kortom, alle nuttige info over mobiliteit.”

Fluxology probeert zoveel mogelijk zaken te gebruiken die bezoekers gewoon zijn om te gebruiken. “Zo is Waze bijvoorbeeld één van onze partners waar we vaak mee samenzitten en die voor het Rammstein project hebben gezorgd dat bezoekers het concert in de app konden invoeren om tot op de parking van het stadion te geraken.”

Jasper Foré heeft in de negen jaar dat Fluxology actief is, de markt duidelijk zien veranderen. “Niet alleen de markt is veranderd, maar ook het aanbod. Organisatoren en overheden vinden mobiliteit vandaag belangrijk. De mobiliteitsknoop wordt steeds groter, een steeds grotere uitdaging. Vandaar dat wij de bezoekers de keuze geven met welk vervoer ze naar het concert kunnen komen. Organisatoren gaan meer nadenken om zo dicht mogelijk bij die bezoekers te gaan zitten, en wij verlenen hen daarbij advies.”

“Evaluatie blijft voor ons een belangrijke factor,” stelt Joeri. “Via technologie kunnen we de locatie beter vatten voor een eventuele volgende editie. Bovendien kunnen we ook onderzoeken hoe het publiek zich gedraagt ten opzichte van de locatie en hoe we daar in de toekomst beter op kunnen inspelen. Die bussen zijn daar een goed voorbeeld van. Na analyse stelden we vast dat daarin nog een groot groeipotentieel zit. Daarvoor is er vervolgens wel een partner nodig die dat verder kan ontwikkelen om er een succesverhaal van te maken en die partner hebben we gevonden in Fluxology.” 

En de toekomst voor Fluxology? “Goede medewerkers blijft voor mij het sleutelwoord,” aldus Jasper Foré. “Sterke mensen die goed kunnen meedenken met de klant, niet zomaar tevreden zijn met het standaardantwoord. Daar zal onze groei zitten. Projecten zoals het Rammstein concert trekken ons uit onze comfortzone, dat maakt het interessant,” aldus nog de zaakvoerder.

Verkeer en Crowd Management – Fluxology