Het laatste nieuws

EVBox Belux is een onderdeel van de internationale EVBox familie. De roots liggen in Nederland waar ook nog steeds het hoofdkwartier is gevestigd. EVBox is fabrikant en met meer dan 75.000 installaties wereldmarktleider van oplaadinfrastructuur in AC en DC voor elektrische wagens en van software applicaties die steeds meer worden toegepast om op diverse manieren te communiceren. EVBox is opgestart in 2010 in Nederland en vrij snel uitgegroeid tot een succesverhaal omdat daar de elektrische voertuigen vanuit de overheid worden ondersteund. Sinds 2012 zet de Nederlandse overheid sterk in op elektrische en duurzame mobiliteit met de bedoeling om alles een stuk duurzamer te maken. “Dat is trouwens een van de hoekstenen in de EVBox filosofie. Als we niks doen aan de leefbaarheid van de wereld waarin we vandaag leven dan zijn we die gewoon massaal naar de knoppen aan het helpen”, vindt Stefan Meers, Belux Managing Director EVBox. “De hoofdfilosofie van elke EVBoxer (n.v.d.r. medewerker van EVBox) moet zijn de duurzaamheid en de betere leefbaarheid van onze planeet. Transport speelt daar een belangrijke rol in. Vandaar dat het idee gegroeid is om dat ook zelf aan te pakken”, aldus Stefan Meers, sinds 2015 EVBoxer. “Uiteindelijk ben ik bij EVBox terecht gekomen uit een stuk bewustwording bij mezelf. Ik kom uit de traditionele automobielsector. Door het charisma van onze  CEO Kristof Vereenooghe – ook een Vlaming – overstag gegaan om vervolgens met het verhaal in België te starten.”

Olivier Wauters, Executive Director van Eventonline en zelf Tesla rijder vroeg hem enkele standpunten inzake elektrisch rijden te weerleggen.

Olivier Wauters: Elektrisch rijden is enkel voor de happy few …

Stefan Meers: “Dat klopt nog maar voor een stuk. Als er over elektrische wagens wordt gepraat, dan wordt er in eerste instantie aan constructeur Tesla gedacht. Een Tesla is inderdaad niet goedkoop en droeg tot voor kort dat exclusieve label waardoor de meerderheid van de mensen elektrisch rijden associëren met rijden met een Ferrari of Lamborghini. Ondertussen zijn er dankzij de subsidies voor elektrische wagens wel betaalbare modellen van andere autofabrikanten op de markt. Voordeel van Tesla is dat het bedrijf van een leeg blad is kunnen starten, de traditionele merken hebben die jarenlange aandrijving via brandstof en dat verander je niet zomaar van de ene dag op de andere. De inhaalbeweging is echter volop aan de gang. Alle andere constructeurs beginnen nu ook volelektrische wagens op de markt te brengen, uiteraard in diverse segmenten. We merken toch dat de kleinere, betaalbare voertuigen, zoals Volkswagen of Kia, tussen de 25 en 35.000 € zitten. Toegegeven, da’s nog een aanzienlijk budget, maar als je voor jezelf die keuze hebt gemaakt om groener te rijden dan heb je voor die prijs toch een volelektrisch voertuig.”

Olivier Wauters: Er is maar een zeer beperkte keuze … 

Stefan Meers: “Nee hoor. Er is nu meer dan voldoende keuze. Tegen 2020-2022 komen er meer dan 100 modellen bij. Een aantal constructeurs trekt overduidelijk de kaart van elektrische mobiliteit en dan kijk ik vooral naar Duitsland. Daar zijn ze allemaal massaal bezig om binnen dit en vijf jaar van elk model een elektrische variant te kunnen aanbieden. Het gaat op dat vlak echt wel de goede richting uit.”

Olivier Wauters: Het bereik is te kort en onvoldoende laadpunten maken het oninteressant

Stefan Meers: “Enkele jaren geleden klopte deze stelling wel. Nu echter niet meer. Laden gebeurt ’s avonds thuis of overdag op het werk en daar is inderdaad wel wat tijd voor nodig, maar die tijd kan je dan weer nuttig besteden. Het opladen van de auto zelf duurt in principe slechts tien seconden, m.n. de tijd die het in beslag neemt om uw kabel in het laadstation te steken en te badgen om dan verder doen wat je van plan was. Je hebt daar natuurlijk wel een laadpunt voor nodig. We merken vandaag dat meer bedrijven, hotels en publieke instanties oplaadinfrastructuur beginnen te voorzien zodanig dat het idee van tien seconden zeker kan worden toegepast. Ere wie ere toekomt. Tesla heeft evenwel het pad geëffend. Het bedrijf is niet alleen bezig geweest met produceren en commercialiseren van de elektrische wagen, maar heeft tevens meegedacht over de implementatie van een oplaadnetwerk. Wie met een Tesla rijdt, kan zorgeloos van Oslo naar Sevilla reizen. De andere constructeurs lopen hier wat achter omdat de corebusiness van een Mercedes of Volkswagen vooral die auto is en niet die laadpalen. Voor spelers zoals wij is er bijgevolg een hele markt die lonkt.”

Olivier Wauters: Als iedereen elektrisch rijdt, is er een energietekort

Stefan Meers: “Dat is zo, als we onze energieconsumptie niet wijzigen. Als we vandaag niet gaan veranderen dan hebben we inderdaad een probleem, maar een elektrische wagen kan hierbij een oplossing bieden door intelligent te laden op het moment dat er pieken of dalen zijn op het net. Er zijn studies die aanwijzen dat met de huidige capaciteit van onze energieproductie in België we voor een marktaandeel van elektrische wagens kunnen gaan tot maximaal 15%. Als we niks doen dan gaat boven die 15% waarschijnlijk het licht uit. Gelukkig worden ondertussen steeds meer mensen bewust van de productie van energie. Vooral dan mensen thuis, met PV installaties die kunnen bijdragen tot een mooie win-win. Zij geloven in een tandem tussen elektrisch rijden en het plaatsen van zonnepanelen. Dan wordt het wel een interessant verhaal. Je hebt de investering van die zonnepanelen, dat ga ik niet ontkennen, maar als je je energie op een duurzame manier kan optrekken dan rijd je eigenlijk gratis en duurzaam.”

Olivier Wauters: Elektrisch rijden vervuilt meer en dan voornamelijk het opladen

Stefan Meers: “Alles hangt af hoe wordt opgeladen en op welke manier we energie gaan produceren. Misschien gaan we in de toekomst ook auto’s ontladen – V2G vehicle to grid – waarbij je energiestromen in de omgekeerde richting kan faciliteren. Bijvoorbeeld, je auto is helemaal opgeladen op het werk, je rijdt er ’s avonds mee naar huis en je zou dan via het vermogen van je wagen een bepaald percentage van je huishouden kunnen voorzien. Dan ben je niet afhankelijk van het net en kan je op een duurzame manier toch ook verder werken thuis.

Hoe je het ook draait of keert, de productie van de wagens is sowieso een stuk schoner. Die batterijen die vandaag worden geproduceerd, werden reeds ontwikkeld om te worden herbruikt. Als je op brandstof rijdt, die is verbrand, die is weg. Bij de batterij blijft er nog veel over dat je kan hergebruiken.”

Bekijk deze klant ook op Eventonline:

Verkoop laadpalen voor elektrische wagens – EVBox