Het laatste nieuws

Beweren dat de Corona-pandemie lelijk heeft huisgehouden in onze samenleving en economie, is een open deur intrappen. Ook de evenementensector krijgt serieuze klappen. Eventonline neemt ondertussen poolshoogte bij de vele klanten die het online platform rijk is. En wat blijkt, bedrijven uit de sector zijn erg creatief. Zo had Erik Wood, CEO Eventonline, een gesprek met Sophie Naze, nog steeds ‘Blije Zaakvoerder’ van KonseptS. Hij polste naar haar blik op de toekomst en hoe ze met haar nieuwe geesteskind ‘Staycation’ de pandemie creatief te lijf ging.

Er staat ons ongetwijfeld een moeilijke periode te wachten waarin niemand echt helemaal weet was er op ons afkomt. Onze sector was de eerste die haar activiteiten moest stopzetten en zal ook de laatste zijn die kan hernemen. Behalve het rationele speelt het emotionele ook wel een rol. We staan voor een harde dobber en een gevaarlijk precedent momenteel,” vindt Sophie Naze. “Als sector zijn we sowieso eerst out en laatst terug in. Echter, naast allemaal rationele zaken spelen er ook heel wat emotionele reacties mee. De vraag is niet zozeer of we een event nog gaan mogen organiseren. Want uiteraard komt die dag. Het gaat vooral ook over emotionele overwegingen. Willen bedrijven het momenteel nog wel doen?.”

Bedrijfsleiders gaan in deze tijden sowieso cijferen. “Als we nu opnieuw kunnen organiseren volgens bepaalde parameters en bijvoorbeeld op basis van een GO uit de eventmatrix … is het dan nog wel rendabel voor bedrijven om die piste te bewandelen? Zeker bij commerciëlere events stemt die vraag toch wel tot nadenken. Want als je eerst voor een vakbeurs op zo’n 1.300 bezoekers mikt en je mag er nu maar 800 toelaten, kom je dan nog wel uit de kosten?”

Ook emotionele factoren spelen een rol. Ondernemingen gaan zich zorgen maken over hun imago. “Bedrijven gaan zich tevens de vraag stellen wat als we een event organiseren? Wat denken onze bezoekers dan van die beslissing? Hoe gaan ze ons bekijken? Gaan ze juichen of hun wenkbrauwen fronsen en hoe groot is de kans op imagoschade?,” stelt Sophie Naze. “Ook de bezoekers gaan emotioneel reageren. Gaan ze wel willen komen en doen we alle inspanningen en bestedingen dan voor misschien veel minder volk? We kunnen nu het individueel gedrag van onze klanten niet inschatten.”

Facilitator veiligheidsmaatregelen

KonseptS kon tijdens de Corona-crisis ook mee buigen in de richting van facilitator inzake veiligheidsmaatregelen, door bijvoorbeeld in te zetten op handgels, toegangscontroles, enz. “Dat is uiteindelijk niet waar wij als eventkantoor voor staan,” meent Sophie Naze. “Wij hebben ons altijd ingezet om een toegevoegde waarde te leveren vanuit het conceptuele en vooral vanuit het strategische. En om heel eerlijk te zijn, zien we nu dat de strategische prioriteiten bij bedrijven elders liggen en we bijgevolg wel degelijk moeten omschakelen. Immers, het gegeven ‘Live Events’ wordt momenteel terecht even in vraag gesteld en daar wordt naar alternatieven gezocht.”

Online alternatieven zijn zeker een optie, maar misschien niet allesomvattend en haalbaar voor iedereen. “Dergelijke online meetings zijn evenwel ideaal voor events waar info en cijfers worden meegedeeld. Kwartaalmeetings die normaal in real life doorgingen, kunnen nu zeker virtueel met daaraan eventueel een virtueel spel gekoppeld, bijvoorbeeld met een prijzenpot voor de winnaars. De prijzenpot zou dan een echte beleving kunnen zijn. Ook voor teambuildings zijn er zeker online varianten die kunnen werken, zeker nu op korte termijn,” vindt de zaakvoerder.

After-Dip Cocktails

KonseptS heeft tevens haar concept van After-Dip Cocktails op de markt gezet waarbij het bedrijf vooral wenst in te spelen op het Skypero verhaal waar zowel kantoorwerkers als thuiswerkers online geconnecteerd zijn met het drinken van een lekkere cocktail, maar waarbij op kantoor er effectief een mobiele cocktailbar van bureau tot bureau rijdt om cocktails (mits physical distancing wordt gerespecteerd) te serveren. Voor de telewerkers is er dan een pakketje dat wordt opgestuurd.

Staycation Squad

Met ’Staycation Squad’ heeft KonseptS echter een vindingrijk concept in de markt gezet dat wel eens heel succesvol kan worden. “Staycation Squad zag ik als alternatief om mijn bedrijf wel enigszins overeind te houden in deze moeilijke Corona-tijden,” aldus Sophie Naze. “Een nieuwe bedrijfstak die ook echt een hele belangrijke kan worden en inspeelt op acute noden, zowel naar particulieren toe als naar B2B.”

Tijdens een ’Staycation’ begint alles met een ‘Homie’. Hij of zij komt enkele dagen na elkaar langs bij de klanten om hen een echt vakantiegevoel te bezorgen en dit voor een groep van maximaal acht personen. Hen ontstressen en zorgen voor een heerlijk ontbijt, een koffietje, gezonde snacks en lekkere cocktails. Tijdens zo’n thuisvakantie kan de klant bovendien verder rekenen op de hele Staycation Squad van KonseptS. Op maat van de klant maakt het bedrijf belevingsvoorstellen uit negen categorieën.

Waardevol B2B-alternatief

Hoe hou je een bedankingsevent online? Hoe steek je de beleving van een feest dat draait om ‘ohs en wauws’, waar dus vooral de emotie de doelstelling is, in een online gebeuren? En kan je als bedrijf in deze tijden überhaupt wachten om je stakeholders te bedanken en/of te motiveren? “Het is ook vooral nu dat bedrijven aandacht dienen te geven aan hun klanten, om top of mind te blijven en/of meer business te kunnen genereren. Dus stilzitten en wachten tot de dag dat we terug in full charge live events mogen organiseren, is niet echt een optie lijkt ons,” aldus Sophie Naze. “Daarom is Staycation Squad ook een alternatief in een B2B-verhaal. Een zeer persoonlijke beleving ‘cadeau’ schenken, letterlijk tot in de huiskamers binnenkomen met je bedrijf en zo zorgen voor een levenslange wauw-herinnering! Immers, een fles champagne opsturen, is totaal geen ‘beleving’. Als je normaal gasten uitnodigt op een chic event is het effect dat je wil behalen hen een ‘wauw-gevoel’ te bezorgen. Als je dan een Staycation kan cadeau doen in de vorm van ofwel een ‘Homie’ die aan huis komt ofwel een beleving met keuze uit negen categorieën kan dit ook een ‘wauw-gevoel’ genereren. Wie wil er niet ’s morgens wakker worden en bediend worden met je favoriete koffie, rommel van de avond ervoor netjes opgeruimd, ontbijtbuffet klaargezet, enz. Of een activiteit van onze Squad waarbij je als bedrijf zelf invult wat je geeft: een yoga uurtje, een kok aan huis, een kookworkshop, een wijnproeverij, een kids club animator, glamping in je tuin, enz.”

Staycation wordt vanaf deze zomer een nieuwe vorm van vakantiebeleving. “En dat hoeft echt niet zomaar een alternatief te zijn”, vindt Sophie Naze. “Een Staycation vakantie heeft alles om een zeer waardevol alternatief te bieden want het heeft ontzettend veel voordelen, zeker als je het ontzorgen kan aanleveren als dienst. Want dat is au fond het enige wat mensen doet afschrikken. Het idee dat ze vooral nooit thuis kunnen ontspannen omdat er altijd wel iets in het huishouden dient te gebeuren. Als dat gevoel echter wegebt, als het ‘moeten’ verdwijnt en het ‘genieten’ verschijnt, is het nergens beter dan thuis.”

De enthousiaste zaakvoerder somt tenslotte nog een aantal voordelen op van een ‘Staycation’. “Je slaapt in je eigen bed, het beste bed ter wereld. Je kan je vrienden en familie blijven ontmoeten, op vakantie zijn het vaak net zij die je het meeste mist. Je zal versteld staan hoeveel er te doen is in je omgeving en je ontdekt marktjes, die je normaal bezoekt in de Provence, op amper 5 minuten van je deur. Je kan excursies boeken, maar ook leuke activiteiten organiseren voor je privé in eigen tuin. Geen wenende kinderen in je auto op weg naar Frankrijk die na 5 minuten al vragen “zijn we er nog niet?”. Geen dagenlang wassen en strijken als voorbereiding van het maken van de valiezen, want je moet geen koffers pakken en je moet niet kiezen wat je binnen 1 week allemaal wil aandoen. Geen ellenlange files op weg naar de luchthaven. Niet met z’n allen drummen om als eerste in het vliegtuig te zitten. Geen risico’s op verloren bagage. Geen teleurstellingen bij het aankomen in je hotel en vaststellen dat er veel insecten in de kamer kruipen of de doucherandjes toch niet zo proper zijn zoals op de foto ….” 

Ondertussen is de aftrap voor Sophie Naze en haar Staycation Squad reeds gegeven. “Momenteel hebben we reeds concrete B2B-aanvragen waarbij het budget van bedrijfsfeesten voor 2021 integraal wordt ingezet om in te vullen met ‘Thuisvakantie’-waardebonnen,” aldus nog de zaakvoerder. “Bedrijven vinden stilaan hun weg naar een ‘Staycation’.” 

Wordt dus ongetwijfeld vervolgd. ’Staycation’ wordt wellicht een vast begrip in onze vocabulaire.

Event Consulting – KonseptS