Het laatste nieuws

Naar aanleiding van de VN-Klimaatconferentie trokken vrijdagnamiddag 6 december vele duizenden demonstranten door de straten van de Spaanse hoofdstad. In aanwezigheid van Greta Thunberg en de Spaanse acteur Javier Bardem ontrolden ze ‘We Are Watching’. Op die 600 m2 grote vlag vormen 15.000 portretten van klimaatactivisten uit 190 landen samen een imposant mensenoog. De boodschap aan de internationale leiders: ‘The eyes of the world are upon you.’ Voor de productie van de vlag klopten de initiatiefnemers aan bij een Belgisch bedrijf. “We zijn een van de enige bedrijven in Europa die zo’n gigantische vlag kan maken,” vertelt Jean Van Houtryve van VISIX in Roeselare.

 Van Chili naar Madrid

“Zoals algemeen geweten, zou de klimaattop oorspronkelijk van 2 tot 13 december plaatsvinden in Santiago de Chili. De Zwitserse ‘artivist’ Dan Archer – de initiatiefnemer van deze actie – had dan ook een producent in Zuid-Amerika gevonden. Maar door de onlusten in Chili verhuisde de top plots naar Spanje. Het is geen toeval dat ze in hun zoektocht naar een producent in Europa bij VISIX zijn terechtgekomen. Om zo’n gigantische vlag op korte tijd te kunnen maken, moet je én de knowhow én de capaciteit hebben. Het was de Luikse kunstenaar Alain Declercq, met wie we al in enkele spectaculaire artistieke projecten hebben samengewerkt, die Dan Archer met ons in contact bracht.”

#WeAreWatching

Het monumentaal mensenoog – de vlag is qua grootte het equivalent van een gebouw van 10 verdiepingen – is samengesteld uit 15.000 portretten van klimaatactivisten uit 190 landen. Ook tijdens de klimaattop kunnen medestanders hun portret via een website nog toevoegen. Zo groeien de online ‘Eyes of The World’ verder aan tot een wereldwijde participatieve installatie.

“De boodschap die Dan Archer wil meegeven aan de wereldleiders die in Madrid bijeenkomen, is: de ogen van de wereld kijken toe terwijl jullie beslissen over de toekomst van de planeet. Vandaar ook de hashtag #WeAreWatching. Op de top in Madrid wordt de vlag voor het eerst ontrold. Daarna zal ze rondreizen naar de grote klimaatevents over de hele wereld.”

Huzarenstuk met symboolwaarde

“Omdat de afbeelding een compositie is van 15.000 individuele foto’s, was de dataverwerking voor ons de grootste uitdaging. Dan Archer wilde enerzijds voldoende detail overhouden in de individuele gezichten, maar anderzijds moest het beeldvullend oog voldoende krachtig zijn. Het was een huzarenstuk om daaraan te kunnen voldoen. De grootte op zich, was voor ons niét nieuw. Eerder maakten we al een vlag van 40 op 30 meter voor de Tour de France en een van 30 op 20 meter voor voetbalclub Ajax Amsterdam. Voor We Are Watching stikten we 7 banen van 3 meter breed en 30 meter lang aan mekaar. Daar heb je ruimte voor nodig. Dat de vlag op de Klimaattop wordt ingezet, heeft ons als bedrijf extra gemotiveerd. VISIX zet al jaren in op een zo milieuvriendelijk mogelijk productieproces en dit jaar ondertekenden we ook het Voka Charter Duurzaam Ondernemen, waarbij we voor elk van de 17 duurzaamheidsdoelstellingen van de VN acties ondernemen.”

“Wat ons ook opvalt, is dat vlaggen ook vandaag nog een grote symboolwaarde hebben. Het is een eeuwenoud medium, maar ondanks alle online media brengen ze bij betogingen en op voetbal- en andere sportwedstrijden nog altijd emoties teweeg.”

Meer info
VISIX
Onledegoedstraat  74 – 8800 Roeselare
T 051  23 88 10
www.visix.be
Jean Van Houtryve – zaakvoerder – jean@visix.be
M +32 473 75 76 85 (gsm-nummer niet voor publicatie!)

Verkoop tenten voor Events – Krekels