Het laatste nieuws

Sinds 1 april 2018 is Grégory Marchand de General Manager van Pullman Brussels Centre Midi. Olivier Wauters, Executive Director van Eventonline had een gesprek met hem over ‘Baron’, de nieuwe, maar autonome bar van het hotel.

“Ondertussen ben ik reeds 19 jaar werkzaam binnen de Accor Groep”, vertelt Grégory Marchand. “Mijn allereerste job was die van Night Audit in Hotel Metropole aan het De Brouckèreplein in Brussel, waar ik aanvankelijk gewerkt heb in alle mogelijke onthaalfuncties.

Vervolgens ging ik aan de slag bij Sofitel Louise en daarna bij Sofitel Astoria dat ondertussen gesloten is en het netwerk verlaten heeft  en waar ik aanvankelijk gewerkt heb in alle mogelijke onthaalfuncties. Ik heb dan de kans gekregen om mijn Nederlands te verbeteren in Mechelen, waar ik vier jaar als Front Office Manager gewerkt heb.” Na Mechelen ging Grégory Marchand aan de slag bij de hoofdzetel van de groep. “Ik werkte als Regional Revenue Manager voor de regio Vlaanderen-Wallonië-Luxemburg, dus eigenlijk de BeLux met uitzondering van Brussel. Daarna had ik de kans om te switchen met mijn collega die verantwoordelijk was voor Brussel waar ik gelijk meer vernam over het nieuwe ‘project’ Pullman en er mij gevraagd werd om hiervoor een businessplan op te stellen. We spreken over de periode 2010-2011.”

In 2013 opende het splinternieuwe hotel Pullman Brussels Centre Midi zijn deuren. “Ik heb dus nog de opening in juni 2013 meegemaakt als Area Revenue Manager”, aldus de GM.

Emile Lannoy, de toenmalige directeur van het hotel, heeft me toen gevraagd om zijn Director of Sales te worden. Oorspronkelijk dacht ik dat dit niks voor mij was, maar hij overtuigde mij dat hij iemand nodig had die de strategie van het hotel kon helpen bepalen en stemde dan uiteindelijk in om de uitdaging aan te gaan.

Nadat ik toch heel wat jaren als Revenue Manager gewerkt had, wordt je hierin plots zeer gespecialiseerd en mijn terugkeer naar operaties was bijgevolg een leuke afwisseling. In Revenue Management waren mijn klanten de directeuren van de hotels. Ondertussen ben ik terug bezig met de ‘echte’ klanten van het hotel, wat iets totaal anders is. Op 1 april 2014 ben ik hier dan gestart. Ondertussen is Pullman Brussels Centre Midi een bekend hotel geworden met als troef het nabije Zuidstation. De terminals van Thalys en Eurostar zijn vlakbij, een enorme voordeel voor wie geen tijd wil verliezen in de files en extra taxikosten wil besparen: in minder dan vijf minuten ben je op de Grote Markt en de Europese wijk ligt maar op een kwartier verwijderd met de metro, …

Nieuwtje: ‘Baron’

Ondertussen openden we onze nieuwe bar van het hotel genaamd ‘Baron’, verwijzend naar de ronde vorm van deze ruimte.

“Met deze bar willen we eigenlijk buiten de lijntjes kleuren en uniek zijn in Brussel met ons concept. Zeker op vlak van sfeer, decoratie en aanbod van producten met een high-end focus.

Het idee erachter was eerder een autonome bar te creëren, los van het hotel, dat eerder moderner oogt, terwijl ‘Baron’ eerder baadt in de sfeer van de jaren dertig, met die aparte ambiance en muziek van weleer. Kortom, iets totaal verschillend van ‘Bar Victor’, onze hotelbar op de 1ste verdieping”, legt Grégory Marchand uit. “Bovendien wensen we met ‘Baron’ een ander publiek aantrekken, niet noodzakelijk hotelgasten maar ook externe gasten. Daarom hebben we ook een aparte ingang gecreëerd voor onze ‘Baron’ het gelijkvloers. De drankkaart verschilt tevens van onze ‘Bar Victor’. We zijn ondertussen anderhalve maand open.”

De organische koffies, verse smoothies & vruchtensappen zijn de favorieten op de drankkaart. “Tot dusver hebben we vooral uitgepakt met onze heerlijke koffie.

We werken samen met het koffiemerk Segafredo en surfen een beetje op de groene lijn met hun product Bio Organica. Daarnaast zijn verse fruitsappen ook een hoofdbestanddeel van onze drankkaart. ‘s Morgens vroeg bezorgen onze lokale leveranciers vers fruit. Op de kaart staan vijf voorstellen van alcoholvrije vruchtencocktails die ‘à la minute’ worden geperst. Daarnaast kan de klant zijn eigen vruchtensap samenstellen en zelf ingrediënten mengen om zijn/haar eigen sapje te maken. De mogelijkheden zijn dan ook legio, evenwel naargelang het seizoen inzake de beschikbaarheid van het fruit. Dus zowel voor de klant als voor de barman is dit fun”, aldus de GM.

‘Baron’ is zeven dagen op zeven open. “We merken dat er veel Thalys/TGV/Eurostar-reizigers gebruik maken van onze bar alvorens de trein te nemen. Daarom zijn we steeds reeds om zeven uur ’s ochtends open. Voorlopig sluiten we rond acht uur ’s avonds. De vele klanten van de omliggende kantoren keren tegen die tijd dan ook huiswaarts. Daarnaast zijn er natuurlijk altijd hotelklanten die ook iets willen nuttigen, maar zij hebben meestal de gewoonte om dat in hotelbar ‘Victor’ op de eerste verdieping te doen. We vinden het een goede zaak om zo te diversifiëren en zien de ‘Baron’ bijgevolg als een apart product, dus volledig gescheiden van het hotel.

In de loop van de dag komen er hoofdzakelijk klanten informele meetings houden vergezeld met een lekkere kop koffie. Meer naar de avond toe verwelkomen we dan ‘afterwork’ klanten. “Dan serveren we eerder een Gin Tonic of een uitmuntende cocktail”, stelt Grégory Marchand. Voorlopig worden er in ‘Baron’ nog geen maaltijden geserveerd. “We zijn evenwel bezig met de creatie van een tapas-menukaart, maar ook slaatjes en snacks. Dit zal allemaal concreet worden tegen begin juli”.

Wat tevens opvalt in ‘Baron’ zijn de vele oplaadpunten voor gsm’s, tablets en laptops. “Aanvankelijk dachten we aan een co-working ruimte. Ondertussen zijn er hier en daar in de stad reeds dergelijke ruimtes geopend. Wij wensten bijgevolg niet te concurreren met iets wat niet onze core business is. Daarom opteerden we om eerder een ruimte te creëren waar co-working wel kan plaatsvinden, maar dan op een relaxte manier, evenwel inclusief wireless opladers, stopcontacten, gratis wifi enz.”, aldus nog Grégory Marchand.

Bekijk deze klant ook op Eventonline:

Congreshotel in het station van Brussel-Zuid – Pullman Brussels Centre Midi