Het laatste nieuws

“Meer dan ooit belangrijk om ruimte te maken voor projecten die op een duurzame manier bijdragen aan het toeristische en economische weefsel van de stad.”

Het Antwerpse event- en marketingbureau Zanzibar zal in opdracht van de stad Antwerpen werken aan ‘Experience Antwerp’, een portaalsite waarop bezoekers tickets kunnen kopen voor een brede waaier aan toeristische activiteiten. De Antwerpse stedelijke musea en het belevingsparcours in het vernieuwde Het Steen zullen deel uitmaken van het aanbod.  Zanzibar gaat hiervoor gedurende 6 jaar de samenwerking aan met stad Antwerpen. 

Met Experience Antwerp mikt Zanzibar op de dag- en weekendtoeristen die tijdens hun bezoek aan de stad verschillende culturele of ontspannende activiteiten willen combineren. Experience Antwerp maakt hen wegwijs in het ruime aanbod aan mogelijkheden en troeven die Antwerpen rijk is.

Als ‘lokale reseller’ houden we de vinger aan de pols van wat er leeft en beleefd wordt in de stad”, zegt Mats Raes, zaakvoerder bij Zanzibar. “Het aanbod zal hier ook op worden afgestemd. Dit is meteen ook het unieke voordeel van een initiatief als ‘Experience Antwerp’: met onze lokale verankering kunnen we aanvullend werken op grote spelers als Tripadvisor, booking.com en vele andere.

Er wordt ook een samenwerking opgezet met de lokale gidsenvereniging van de Antwerpse Stadsgidsen (KGvA). “Het is een samenwerking waarnaar we erg uitkijken,” aldus Raes. “De Antwerpse gidsen zijn veruit de beste ambassadeurs om bezoekers wegwijs te maken in de stad en nieuwe dingen te laten ontdekken.” Dankzij Experience Antwerp zullen de bezoekers hun volledige trip makkelijk kunnen plannen en afhandelen op één plaats.

Naast de stedelijke musea, de Antwerpse Stadsgidsen en het vernieuwde Antwerpse Het Steen zullen toeristen ook kunnen kiezen uit een breed aanbod met culinaire, culturele en recreatieve belevingen. Dit platform vormt op die manier een uitgestoken hand naar de Antwerpse toeristische sector om de samenwerking aan te gaan. Zo wil Experience Antwerp de Scheldestad verder op de kaart zetten als unieke toeristische trekpleister en wil het meteen ook ruimte creëren om nieuwe initiatieven een duw in de rug te geven.

Ook de stad Antwerpen is enthousiast over het project. Schepen voor toerisme Koen Kennis: “Het zijn uitdagende tijden voor de toeristische sector. Meer dan ooit is het belangrijk om als lokale overheid een langetermijnvisie te ontwikkelen, en ruimte te maken voor projecten die op een duurzame manier bijdragen aan het toeristische en economische weefsel van de stad. Het is dan ook logisch dat we dit project aan een lokale partner uitbesteden. Ik ben ervan overtuigd dat we met Experience Antwerp op een gerichte manier nieuwe toeristen zullen aantrekken.”

Ook voor het culturele aanbod in onze stad is ‘Experience Antwerp’ een goede zaak”, vult schepen voor cultuur Nabilla Ait Daoud aan. “Antwerpen beschikt als culturele hoofdstad van Vlaanderen over heel wat troeven. Het Antwerpse cultuurveld is uniek en zeer divers en biedt voor elk wat wils. Met de samenwerking tussen Visit Antwerpen, Zanzibar, de toeristische sector en het culturele veld kunnen we ook bezoekers die vandaag nog niet meteen tot ons bestaand kernpubliek behoren, laten proeven van het prachtige aanbod van de Antwerpse musea en het bredere cultuurveld.

CONTACT ZANZIBAR: Mats Raes +32 (0)479 95 96 34