Het laatste nieuws

De COVID crisis was nefast voor de eventsector, om een open deur in te trappen. De sector veert op en blijft niet bij de pakken zitten. Maar een tekort aan medewerkers stelt de bedrijven voor een serieuze uitdaging. De Event Confederation, Live 2020 en het Sociaal Fonds Podiumkunsten rollen samen een sectorcampagne op social media uit om de troeven van de sector te belichten. Nooit eerder moest de sector dit doen, maar de nood is te hoog om alle projecten die gepland zijn te kunnen uitvoeren.

Stijn Snaet, woordvoerder Event Confederation: “ De sector was altijd vrij populair bij werkzoekenden. Het feit dat je in een creatieve, afwisselende en soms ook internationale omgeving terecht komt, spreekt veel mensen aan. Maar vandaag blijkt dat helaas niet meer voldoende om de vacatures in te vullen. De nood is zeer hoog. Veel bedrijven bedenken al zelf creatieve oplossingen, daar staat de sector ook om bekend, maar we hebben echt extra mensen nodig. Bij ons kom je niet om te werken in een 9 to 5 ritme maar wel in een uitdagende, positieve functie waar je vaak zelfs kan starten zonder specifiek diploma, je krijgt dan een opleiding op de werkvloer. Bovendien is de Belgische eventsector erkend als wereldtop, ook op technologisch vlak.”

De War-for-talent is over.

De sector doet beroep op allerlei profielen en talenten, mensen met veel energie, creativiteit en geduld. Zowel technici, als planners en organisatoren, commerciële mensen, manusjes van alles, …

Dirk Van Roy, CEO Easyfairs: “Het is misschien wat sloganesk, maar intern gebruik ik het regelmatig: ‘De War-for-talent is over. Het talent heeft gewonnen’. Het is vandaag de werknemer of potentiële werknemer die wikt en weegt. Het is niet meer de werkgever die de overhand heeft. Het gaat bijgevolg natuurlijk niet meer enkel over verdienste. Het totale plaatje met opleiding, fun, duurzaam ondernemen, creatief ondernemerschap enz. moet kloppen. Als bedrijf moeten we bijgevolg zichtbaarder en attractiever zijn om de juiste profielen aan te trekken.”

Relaties en prijzen onder druk.

De sector werkte met 50% vaste medewerkers maar deed voor de andere 50% beroep op freelancers, jobstudenten en vrijwilligers. Ook die mensen terug aan boord krijgen, blijkt niet evident. Het stelt zowel organisatoren en toeleveranciers voor serieuze uitdagingen om de planningen ingevuld te krijgen.

Event Confederation

Yo Van Saet, Festivaldirecteur Live Nation: “Wij voelen het tekort aan medewerkers op 2 manieren. Enerzijds crew, technici & stagehands, maar ook op het vlak van vrijwilligers. We werken daar oplossingen uit maar dat vergt extra energie en inspanningen en veel meer moeite dan pre-corona. Dit heeft ook tot gevolg dat we geconfronteerd worden met prijsstijgingen bij onze leveranciers. ”

Katrien Vermeire, Managing Director John & Jane: “Te kort aan personeel zet een rem op onze ontwikkeling en groei als bedrijf. Niet alleen in België, maar ook naar de buitenlandse opdrachten toe. Wij zijn verplicht om de opdrachten te kiezen, wat we in het verleden nooit moesten doen. Dat zet bijgevolg ook de relatie met sommige klanten onder druk.”

Oplossing te vinden in het buitenland?

Door ruimer te rekruteren en dus ook over de landsgrenzen heen te kijken, is er meer flexibiliteit qua planning, maar dat neemt niet weg dat de sector die vacatures prioritair toch lokaal wil invullen.

Tom Van Hemelrijck, CEO Central Europe PRG: “We merken heel duidelijk druk op beschikbaarheid van talent en kennis, wat ons wel voor operationele uitdagingen stelt. We zijn de oplossingen aan het creëren. Door onze internationale schaal, kunnen we ruimer kijken naar oplossingen. Eén daarvan is dat we ondertussen ons eigen crewbedrijf hebben in Duitsland met 150 medewerkers om nog flexibeler te kunnen zijn. Want laat het duidelijk zijn, dit probleem stelt zich overal in Europa. Door die schaalvergroting hebben we toegang tot oplossingen van een heel andere orde dan enkel lokaal. ”

Jan De Meyer, CEO The Powershop: “Onze vaste ploeg hebben we grotendeels kunnen behouden en aan het werk zetten tijdens Corona. Dus dat valt mee in vergelijking met sectorgenoten. Extra ervaren vaste techniekers zijn vandaag zeker welkom, maar dat was pre- corona ook al het geval. Daar zit het verschil niet. Stagehands vormen wel dé uitdaging. Dat proberen we op te vangen met extra jobstudenten tot op zekere hoogte maar vooral spreken we intensief met crewbedrijven naar mogelijkheden, en sluiten we buitenlandse crew ook niet uit.”

Over Event Confederation

Event Confederation vertegenwoordigt, verdedigt en adviseert de Belgische eventsector. Event Confederation is een beroepsfederatie met een hele eigentijdse en actuele identiteit, ten dienste van elke speler uit de eventsector. Het betreft hier zowel organisatoren als toeleveranciers, ondernemers als freelancers, bij-beroeper als manager, zonder daarbij het belang, welzijn van de werknemer uit het oog te verliezen.
Event Confederation verzamelt nationale en regionale federaties en vertegenwoordigt zo klein als grote bedrijven uit de corporate en commerciële events, beurzen en congressen, festivals, huwelijkssector, cateringbedrijven, locaties, toeleveranciers van zowel technische als niet-technisch aard, people agencies, teambuildingbedrijven, en nog vele anderen.

De Belgische eventsector staat voor 77.000 events op jaarbasis (of meer dan 200 events élke dag), 3200 bedrijven en 80.000 medewerkers, waarvan de helft werknemers en de anderen in diverse andere

Event Confederation

statuten. Het geheel van deze bedrijven en medewerkers zorgen voor een jaaromzet van ongeveer 6M Euro, waarvan 50% direct en de helft indirect.

Over Live 2020

https://www.live2020.be/

Over Het Sociaal Fonds Podiumkunsten https://podiumkunsten.be/