Het laatste nieuws

Event Masters is een bedrijf uniek in zijn soort. Opgericht in 1995, was Event Masters in eerste instantie voornamelijk actief met teambuildings en avontuurlijke evenementen. Het bedrijf kende de afgelopen jaren echter een ware transitie. Erik Wood, CEO van Eventonline, had hierover een gesprek met de drie tenoren van het bedrijf, m.n. Bert Knuts, Johnny Machiels en Olivier Meyskens.

“Aanvankelijk was Event Masters actief met teambuildings en de evenementen in de avontuurlijke sfeer, maar vrij snel hebben we ingezet om het bedrijf in de breedte te laten groeien. Ons credo is niet de grootste willen zijn, maar wel een voorbeeld in de MICE-sector”, aldus CEO Bert Knuts. “Dat start met een goede bedrijfsvoering en inzet op vlak van human capital. Momenteel werken er 30 personen in ons team en kunnen we rekenen op nog eens 100 freelancers. Stuk voor stuk knappe koppen, een gezonde mix van juniors en seniors. Allemaal met passie en gedrevenheid voor ons vak. Wij proberen te ondernemen in de best mogelijke omstandigheden in een goede sfeer om altijd die extra mijl te gaan voor onze klanten.”

Trendsetter in Teambuilding

In de breedte groeien was een bewuste keuze. “Jaren geleden zijn wij bewust de weg ingeslagen om als evenementenkantoor in de breedte te groeien, om een breder service aanbod te kunnen bieden aan onze klanten. Wij zijn echter nog altijd zeer gekend voor onze teambuildings. Zo beschouwen we ons wel degelijk als marktleider. We durven zeggen dat we echte experts zijn in teambuilding, trendsetters als het ware. We zijn lid van internationale associaties en we volgen de nieuwste tendensen. Jaar na jaar komen wij met innovatieve concepten. Onze meest recente teambuilding bijvoorbeeld draait 100% rond Virtual Reality.”

‘Entertraining’

Op het vlak van teambuilding heeft Event Masters dit jaar een nieuwe stap gezet. “Entertraining noemen we het”, stelt Bert Knuts. “Teambuilding wordt als het ware naar een volgend niveau getild. We gaan dit meer vanuit trainers en coaches benaderen zodat elke teambuilding een nog grotere impact krijgt voor het bedrijf en voor de opdrachtgever. In dat kader zijn we trouwens zopas ook gecertificeerd binnen de KMO-portefeuille. Bedrijven kunnen subsidies vragen voor een Entertraining programma van Event Masters. Een mooie meerwaarde!”

Naast de teambuildings organiseert het bedrijf tevens al jaren tailormade events. “Zeg maar evenementen op maat van bedrijven. We hebben ook een team dat gespecialiseerd is in evenementiële communicatie. Dat kan gaan van een bepaald product dat in de markt moet worden gezet, maar evenzeer een jubileum van een bedrijf, een opendeurdag of een persconferentie. We luisteren bijgevolg naar welke boodschap er moet worden meegedeeld en we gaan dat dan evenementieel omkaderen. We werken regelmatig samen met communicatiebureaus en PR-bureaus. Ook daar hebben we de specialisten aan boord. Tailormade events zijn niet nieuw voor ons, we zijn daar al mee bezig sinds 2005.”

Internationaal

Event Masters is tevens operationeel buiten de landsgrenzen. “We werken sinds meer dan 20 jaar internationaal”, aldus Olivier Meyskens. “We organiseren evenementen in binnen- en buitenland, maar we ontvangen ook buitenlandse klanten. Event Masters is met name een DMC (Destination Management Company). Wij promoten België als de ideale bestemming voor MICE-events. Wij zijn daar de geschikte partner voor om die bedrijven te ondersteunen en te verwelkomen in ons land. We kennen natuurlijk het evenementenlandschap in België door en door. Ook de omgekeerde wending is terug te vinden in onze incentive afdeling. Wij nemen Belgische bedrijven mee naar het buitenland, voor een pure incentive trip, dichtbij of veraf, maar dat kan ook rond content gaan waarbij we kick-off meetings, congressen e.d. in het buitenland organiseren. Onze specialisten aan boord vinden de juiste bestemming, de juiste hotels, zorgen voor alle vluchten, maar vergewissen zich er tevens van dat het evenementiële verhaal klopt.”

Met zelf ontwikkelde specifieke producten, zoals Snowmasters, skivakanties voor gezinnen en BMW-motorreizen, voor particuliere eigenaars van een BMW-motor, heeft Event Masters ook een B2C-aanbod.

Een tijd geleden investeerde Event Masters nog fors in de uitbouw van een in-house PCO (Professional Congress Organizer) afdeling. “We kregen steeds vaker de vraag om de congressen mee te organiseren, maar als je het PCO- label niet hebt, dan is dat moeilijker op de internationale markt. We hebben heel bewust dat departement opgericht en ook de specialisten ervoor aangeworven”, aldus Olivier Meyskens. “We vinden die afdelingen niet zomaar uit. Elke afdeling afzonderlijk wordt geleid door ervaren vakmensen. Onze PCO-afdeling bijvoorbeeld wordt gerund door Jan Van den Broeck, iemand met twee decennia ervaring als congresorganisator en die in ons verhaal gelooft. Momenteel staat hier trouwens nog een vacature voor open, want we zoeken opnieuw versterking voor ons PCO-team.”  

Verhuis imminent

Door de gestage groei van het bedrijf, zijn verhuisplannen naar een groter hoofdkwartier reëel. “We zijn bezig met een nieuwbouw”, bevestigt Bert Knuts. “Momenteel is niet alleen het personeelsbestand van Event Masters sterk gegroeid, gelukkig heeft ook het klantenbestand die groei gevolgd, zodat er tevens meer warehouse & kantoren nodig zijn. Steeds meer klanten vragen ons om ook mee te werken aan de logistiek van hun event, om bijvoorbeeld hun POS-materialen op te slaan voor sponsoring events, brand activation, standenbouw, enz. Wij doen dat voor onze goede klanten en het aandeel event logistiek is momenteel ook in groei. We hebben momenteel één magazijn verbonden aan onze huidige kantoren en daarnaast hebben we nog een extern magazijn dat ook al goed gevuld zit. Daarom hebben we besloten om te opteren voor een nieuwbouw, strategisch gelegen in Willebroek aan de A12, goed voor een oppervlakte van 2.500m2 waar alle activiteiten kunnen worden samengebracht.”

Sterke en snelle groei

Event Masters kende de afgelopen jaren een sterke groei. “We kunnen niet ontkennen dat de economische conjunctuur geen bepalende rol speelt. De economie draait goed en je voelt ook terug bij ondernemers de wil om te investeren in events”, vindt Bert Knuts. “Er is terug fierheid bij de bedrijven en dat kan je tonen aan de hand van evenementen. Gelukkig zijn er ook steeds meer bedrijven die geloven dat een evenement wel degelijk een plaats heeft in de marketing mix. Daarnaast merken we dat het enthousiasme van onze eigen mensen een gigantisch verschil maakt. Zij zijn stuk voor stuk zeer gedreven, geloven in wat ze doen en zijn fier op hun werk zodat ze ook constant die extra mijl willen gaan. Wij geven ons team dan ook het volste vertrouwen. We proberen een lange-termijn traject uit te rollen zodat er een vorm van wederzijds respect is. Het is hier meer dan werkgever-werknemer inzake relatie. Er staat hier een team met een duidelijke visie dat ervoor wil gaan.”

Human Capital

“Het human capital dat Bert reeds aanhaalde, is zonder meer één van de key items waar we heel prat op gaan en dat bewijst zich op heel veel vlakken”, voegt Olivier Meyskens eraan toe. “Wij hebben als bedrijf een heel klein verloop van personeel. Ik denk dat we hier ook een uitzondering zijn in de sector. De mensen werken hier graag en veel. En dat wordt uitermate gewaardeerd door ons. Daarom hebben we twee jaar geleden besloten onze mensen enorm veel vrijheid te geven door geen openings- en sluitingsuren meer te hebben. Onze werknemers komen en gaan wanneer ze willen. Ze werken thuis of hier op kantoor, ze nemen recupe of verlof wanneer ze willen zolang alles past in hun agenda en de klant vooropstaat. Dat geeft hen vrijheid en in de drukke periodes gaan ze dan automatisch die extra mijl omdat ze weten dat ze in de minder drukke tijdstippen wel degelijk kunnen decompresseren en we hen ook die mogelijkheid geven zonder vragen te stellen.”

De toekomst?

“Als ik niet meer het gevoel heb dat dit bedrijf nog kan groeien of nieuwe opportuniteiten heeft, dan stop ik ermee”, stelt Bert Knuts. “Hoe meer we innoveren, hoe meer we inzetten om het bedrijf op een gepaste manier te laten groeien. En dat gaat de laatste jaren erg snel. Op het einde van het jaar zijn we ook vaak verbaasd met wat we als team dat jaar verwezenlijkt hebben. Het is echter wel degelijk een doordachte groei die de firma aankan.”

“Groei houden we niet tegen”, vult Johnny Machiels aan. “Als je zorgt voor je eigen mensen en die groeien in hun welzijn dan moet je die ook ondersteunen op het juiste moment. Dat betekent als hun agenda vol zit, dat je daar iemand bij moet zetten om die te laten groeien. En zo groeien al die entiteiten binnen Event Masters omdat er mensen bijkomen. Waarom? Omdat wij de mensen die we gaan inzetten, vertrouwen en ook de klanten voelen dat vertrouwen van onze mensen en zo groeit eigenlijk het geheel. Zonder dat wij het specifiek moeten gaan zoeken. Want tot op heden doen wij weinig tot geen prospectie. Feitelijk hebben we de mooiste job die er bestaat.”

De sleutel tot het succes is misschien wel de complementariteit van de drie vennoten.

“De samenkomst van ons drieën als vennoten, totaal verschillende mensen, maar o zo complementair aan elkaar. Waar elkeen ingezet wordt op het stukje van het bedrijf waar hij het best presteert. Elkeen heeft zijn specialisatie en vertrouwt de ander en dat geeft een leuk gevoel van vrijheid en mogelijkheid om zich verder te ontplooien”, aldus nog Johnny Machiels.

Bekijk deze klant ook op Eventonline:

Evenementbureau Mechelen – Event Masters