COVID-19: Belgische en Nederlandse bedrijven communiceren meer met medewerkers en klanten en missen de kracht van ‘live’

80% van de communicatieprofessionals ervaart het feit dat ze niet meer live (via events en brand activation) mogen communiceren met medewerkers en klanten als een groot gemis. En bijna 9 bedrijven op 10 (87%) zegt tijdens de COVID-19 crisis meer te communiceren met medewerkers en 6 op 10 (60%) is ook meer met klanten gaan communiceren. Dit blijkt uit een onderzoek waarbij PUB en The Oval Office 75 Belgische en Nederlandse marketeers en communicatieprofessionals gepeild hebben naar de impact van de COVID-19 crisis op hun interne en externe communicatiemix.

De belangrijkste resultaten van het onderzoek zijn:

87% communiceert tijdens de Coronacrisis meer met medewerkers, 60% meer met klanten.
Naar de toekomst toe, willen bedrijven voor hun interne communicatie meer blijven inzetten op videoconferencing (60%), webinars (50%), interne sociale media (50%). 1 op 3 (28%) wil meer gaan inzetten op live events.

De top 5 van kanalen waarin communicatieprofessionals voor hun externe communicatie meer willen in gaan investeren na de crisis zijn: social media advertising (66%), content marketing (58%), online advertising (54%), PR (50%) en live events (46%).

Voor meer dan 6 op 10 marketeers (66%) zal er pas vanaf september-oktober in “normale modus” kunnen gecommuniceerd worden, 16% verwacht dat dit pas in januari 2021 zal zijn.

De impact op de interne communicatiemix: videocalls zijn blijvers
Elk merk, bedrijf en organisatie is tengevolge van de COVID-19 crisis genoodzaakt zijn interne en externe communicatie te herdenken en aan te passen. Op vlak van interne communicatie is de impact ongetwijfeld het grootste geweest. Bijna 9 bedrijven op 10 (87%) zegt tijdens de crisis meer te communiceren met medewerkers. De top 5 van de kanalen die werden ingezet zijn: videocalls en videoconferences (77%), interne social media (66%), email (54%), intranet (53%) en webinars (51%).

“Ook na de crisis willen bedrijven voor hun interne communicatie blijven inzetten op technologieën die thuiswerk en ontwikkeling van op afstand mogelijk maken,”, zegt Olivier Trop, managing partner van The Oval Office. “Videoconferencing (60%), webinars (50%), interne sociale media (50%) zijn blijvers.”

De impact op de externe communicatiemix: traditionele media krijgen klappen
6 op 10 marketeers verklaren dat ze tijdens de lockdownperiode meer met klanten hebben gecommuniceerd. Dit deden ze voornamelijk door meer te investeren in content marketing (56%), social media advertising (46%), online advertising (41%) en PR (39%). De traditionele above media moesten het deels vergelden: 45% van de respondenten verklaren hun investeringen in print te hebben verminderd, bijna 1 op 3 (28%) heeft zijn radio en TV-investeringen teruggeschroefd, 34% in Out-of-Home.

Gezien het verbod op evenementen, verklaart bijna 2 op 3 (63%) van de communicatieprofessionals hun investeringen op vlak van live te hebben verminderd of geschrapt. Een aantal onder hen schakelden over op videoconferencing.

Olivier Trop: “Na de crisis zouden de investeringen in traditionele media (print, radio, tv) opnieuw op hun normale peil moeten zijn. Maar ook op vlak van externe communicatie verklaren marketeers meer te zullen inzetten op social media advertising (66%), content marketing (58%), online advertising (54%) en PR (50%).

De kracht van live bewezen: mensen missen ‘live experiences’
Sinds begin maart zijn zowel publieksevenementen als bedrijfsevenementen (congressen, klantenevents, vakbeurzen, teambuildings, all employee meetings, …) en brand activations verboden. Dit wordt door communicatieprofessionals als een groot gemis ervaren en zowel voor communicatie naar medewerkers (voor 76% van de respondenten) als voor communicatie naar klanten (87%). Meer dan 4 op 10 (43%) onder hen verklaart na de crisis meer te willen investeren in live communicatie.

Dat marketeers de mogelijkheid om live communicatie te organiseren missen is niet verwonderlijk. 27% onder hen benoemt als belangrijkste troef van live events, het rechtstreeks in contact komen en de menselijke interactie met klanten (27%). Volgens 22% is het versterken van klantenengagement en klantenbinding de voornaamste troef van live, 12% beschouwt live events heel erg belangrijk als netwerking en leadership platform.

Wouter Boits, CEO The Oval Office: “Dat merken en bedrijven in de kracht van live blijven geloven en terug via creatieve merkbelevingen willen communiceren naar hun medewerkers en klanten verwondert ons niet. Als toonaangevend live+communicatiebureau is The Oval Office al langer overtuigd dat een combinatie van creatieve communicatie en engagerende live belevingen tot meer merkengagement leidt. En als Corona al voor één positief punt heeft gezorgd, dan is het wel dat we aan niemand meer moeten uitleggen wat het belang van ‘live experiences’ is in ieders leven!”

Over het onderzoek
Online onderzoek tijdens de maand april 2020 uitgevoerd door The Oval Office en PUB bij 75 marketing- en communicatieverantwoordelijken van private en overheidsbedrijven.

Evenement organisator – The Oval Office