Het laatste nieuws

Peter Nuiten is afkomstig uit Nederland, maar is sinds 2007 aan het werk in Antwerpen. Toen begeleidde hij het huidige Lindner Hotel & City Lounge in de pre-openingsfase tot wat het nu is: een stadshotel met een apart, maar joviaal karakter. En daar zorgt hij persoonlijk zelf voor, als General Manager van het hotel. Erik Wood, CEO van Eventonline had een aangename babbel met hem.

“Ik kom uit een familie met hotelbloed”, stelt Peter Nuiten. Hij liep hotelschool in België, in Hoogstraten meer precies. “Al vroeg had ik de wens om ooit wel eens GM van een hotel in Antwerpen te worden. En met die gedachtegang loopt je carrière wel die richting uit en vroeg of laat krijg je dan die kans.” Zijn eerst stap in het hotelwezen na zijn opleiding was een stage bij het Hilton in Brussel eind jaren 90. “Toen heb ik vrij snel gemerkt dat zo’n groot hotel leuk werken is. Achteraf ben ik bij Carlton Hotel Collection terecht gekomen, een Engelse keten, met hotels in Nederland.” De ondernemende Peter Nuiten groeit vrij snel door naar de hoofdzetel van Carlton. “Ik wou eigenlijk sales gaan doen, maar uiteindelijk ben ik op de accounting gestart in het Carlton Beach Hotel in Scheveningen. Via sales kwam ik op het hoofdkantoor terecht waar ik dan verantwoordelijk werd voor de internal auditing.” Op een bepaald tijdstip was de tijd rijp voor Peter Nuiten om zelf een hotel te gaan leiden. “Bij Carlton waren er toen geen mogelijkheden, ik heb bijgevolg rond gekeken en ben terecht gekomen bij Best Western in Breda.” Daar bleef de GM een aantal jaren aan de slag. “Plots had ik zoiets van nu wil ik mijn horizon wel verbreden met nog steeds Antwerpen in het achterhoofd. Op een mooie zonnige maandag heb ik een brief geschreven naar Golden Tulip in Nederland of ik voor hen iets kon betekenen, maar het werd niks. Later werd ik toch gecontacteerd door Harry Heinrichs, die België in zijn portefeuille had voor Golden Tulip. Hij wou met mij over zijn Antwerps project praten. We spraken af in een cafeetje in Borgerhout. En een kwartier later was ik aangenomen waardoor ik mijn droom kon verwezenlijken.”

Het liep echter niet van een leien dakje aangezien Golden Tulip in Nederland in faling ging. “Zo zijn we in 2009 in contact gekomen met Lindner. Er waren destijds drie overnamekandidaten waaronder Lindner. De eigenaar van het pand was destijds een Duitse investeringsmaatschappij die de voorkeur had voor Lindner, een Duitse keten. Vandaar dat het Lindner werd.” Otto Lindner koos Peter Nuiten als GM voor het hotel door zijn goede kennis van het product en tevens omdat hijzelf sterk geloofde in het project. “Dankzij Lindner zijn er een heleboel veranderingen doorgevoerd in het hotel. Zo hebben we de twaalfde verdieping verder afgebouwd, een fitness en een sauna gebouwd etc.”,  aldus Peter Nuiten.

“Ik ben heel trots op ons hotel. Elke drie maanden organiseren we voor ons personeel een get together. Dan vertellen we het reilen en zeilen van het hotel. Hierdoor hangt de sfeer goed. Er is haast geen verloop van het personeel. Dat geeft ook wel een goed gevoel.” In het gesprek merk je dat de GM een echte people’s manager is. Om de twee jaar doet hij een onderzoek bij zijn personeel, de zogenaamde ‘Lindner Satisfaction Index.’ “We stellen dan vragen zoals ‘Wat vind je van dit of dat?, ‘Wat kan beter?’, ‘Wat is de kracht van ons product?’. Op die manier proberen  we in productieve interactie te komen met onze medewerkers om de werking van ons hotel zo optimaal mogelijk te maken. Immers, gelukkige medewerkers zorgen tevens voor gelukkige gasten. En dat is één van onze credo’s dat we intern gebruiken”, beaamt de GM. “Kijk maar eens op alle grote beoordelingsportalen waar gasten iets over hotels kunnen schrijven: Booking.com, Tripadvisor enz. Kijk maar eens naar ‘locatie Antwerpen’ met ‘hotels met meer dan 80 kamers’. We staan overal op nummer 1. Voor 95% is dat dankzij onze medewerkers waar ik zeer trots op ben. En OK, we hebben ook een mooi product natuurlijk.”

Lindner Hotel & City Lounge Antwerpen is gevestigd in een apart gebouw dat in het verlengde staat van het vernieuwde Centraal Station. Qua logistiek is dat uiteraard een ideale locatie. Mobiel heel goed bereikbaar met openbaar vervoer, maar ook met de auto, vlakbij de Antwerpse Ring. Bovendien is er de ondergrondse parking van het station voor meer dan 1.000 auto’s.

“Maar we zijn tevens een stadshotel, in het centrum”, stelt Peter Nuiten. “Sta je op de twaalfde verdieping dan heb je een heel mooi panorama op de kathedraal, het MAS, de ganse stad. Kijk je de andere kant uit dan heb je zicht op de Antwerpse Ring en dan besef  je pas hoe centraal gelegen we wel zijn.”

Lindner Hotel & City Lounge Antwerpen telt 173 kamers en 14 vergaderzalen. De twaalfde verdieping is bovendien uitgerust met een polyvalente ruimte die helemaal omgeven is met glas. Een uniek terras op 46m hoogte met ruimte voor 180 personen. Ideaal voor B2B-activiteiten.

De GM verwijst ook nog even naar de ‘Lindner Thursdays’. Het betreft een netwerkmoment dat om de drie maanden doorgaat. Onlangs vond de 22ste editie plaats. “We telden zo’n 260 aanmeldingen”, aldus Peter Nuiten. “We zijn oorspronkelijk gestart met 40 à 50. De genodigden hebben rechtstreeks of onrechtstreeks iets met het hotel te maken: klanten, leveranciers, maar ook concullega’s. Kortom, het betreft een ontspannen netwerkavond met hapje en drankje. Zeg maar B2B georiënteerd met een stukje entertainment.” De volgende editie is op 23 december.

Bekijk deze klant ook op Eventonline:
http://www.eventonline.be/detail/lindner-hotel-city-lounge-vergaderlocatie-in-antwerpen/