Het laatste nieuws

Olivier Wauters, Executive Director van Eventonline, had een gesprek met Patrik Roosenboom, de nieuwe General Manager van Radisson Blu Balmoral Hotel in Spa – Balmoral.

Afkomstig uit het Brusselse en alumnus van de Erasmushogeschool, kan Patrik Roosenboom reeds een mooi ‘track record’ in hotelmanagement voorleggen. “Na mijn studies hotelmanagement kon ik aan de slag in het Radisson Blu Royal Hotel in Brussel. Twee jaar lang deed ik daar de nachtshift aan het onthaal.” Vervolgens ruilde Patrik wat hij met een knipoog het ‘vleermuizenbestaan’ noemt voor en functie als shiftleader bij Radisson Blu @ Disneyland Resort Parijs, maar een jaar later kreeg zijn loopbaan opnieuw een andere wending en keerde hij terug naar het Radisson Blu Royal Hotel in Brussel om te gaan werken op reservaties en revenue management, een functie die hij zo’n twee jaar uitoefende. “Da’s de aanleiding geweest voor de financiële basis van mijn huidige functie als GM”, stelt Patrik. In 2009 wordt hij dan front office manager in charge of revenu management in Radisson Blu Balmoral Hotel in Spa – Balmoral. “De motivatie om te werken voor een kleiner hotel was vooral de groeiopportuniteit binnen de keten en opnieuw de evolutie naar een andere functie die een dubbel draagvlak had. Mijn ervaringen zowel in front office management en revenue management kwamen daar allebei mooi van pas.” Na enkele jaren werd Patrik de meeting & events manager van het hotel. “Die functie heb ik twee jaar waargenomen om vervolgens door te groeien naar de nieuwe functie van front of house manager met als verantwoordelijkheden front office, revenue management, IT, projectafhandeling (coördineren van renovatieprojecten binnen het hotel) en veiligheid. En nu, sinds 1 maart 2017, ben ik de nieuwe general manager van Radisson Blu Balmoral Hotel Spa.”

GM zijn, vereist de nodige ‘people skills’. “Voordeel is evenwel dat je als GM een handje kan toesteken waar het nodig is. Je kan heel wat eisen van mensen, maar je moet rekening houden met wat je op bepaalde momenten vraagt”, vindt Patrik. “Druk mag er zijn, maar de job moet haalbaar en handelbaar blijven. Het blijft een people’s business. Als je geen respect hebt voor je mensen hebben ze dat ook niet voor jou.”

De nieuwe GM draagt ‘team work’ dan ook hoog in het vaandel. “Het is constant vooruitgaan. De wereld staat immers niet stil. Als je het team kapot maakt, sta je er alleen voor. Trouwens, ik schrijf het succesverhaal niet alleen, maar samen met de mensen rondom mij, mijn loyaal team. En elk lid van dat team is dagelijks in contact met de klanten, da’s belangrijk om weten. Doorheen mijn carrière heb ik geleerd hoe essentieel het is om alle verschillende aspecten van het hotelwezen te hebben doorlopen. Dit opent je ogen en zorgt ervoor dat je anders gaat nadenken over bepaalde zaken dan bijvoorbeeld iemand die in een functie wordt gekatapulteerd zonder veel praktische kennis.”

Het grote verschil tussen de Radisson Blu Royal Brussels en het Radisson Blu Balmoral  Spa – Balmoral ligt in het feit dat je in een kleiner hotel het ‘home-away-from-home’ gevoel kan meegeven, vindt de nieuwe GM. “Het Radisson Blu Balmoral, ‘Den Balmoral’ in de volksmond,  is veel huiselijker qua beleving. Het belangrijkste aspect voor mij hier in het hotel is te kunnen werken met een uitwisseling van een gevoel. Dit is een ‘cosy’ hotel, in de Royal daarentegen, met zijn hoge plafonds, heb je dat overweldigende gevoel van ‘grandeur’, van logeren in een tophotel in een wereldstad. Terwijl je hier in ‘den Balmoral’ een totaal andere sensatie hebt. Als je hier komt als individuele gast, kom je een beetje vieren, een weekendje weg zonder de kinderen, een huwelijksverjaardag, een wellness weekend, enz. Dat zijn de verblijven die we hier hebben. Da’s het wezenlijke verschil tussen de twee hotels. Voor professionele verblijven hebben de deelnemers steeds het gevoel dat ze in een groot huis zijn toegekomen. De gemoedelijkheid van het personeel helpt daar veel in.”

Hoe kleiner de structuur, des te groter de binding met het personeel. “Het vergt gewoonweg een andere aanpak”, aldus Patrik Roosenboom. “In een grotere structuur liggen de budgetten ook ietsjes anders en zijn er volledig andere afwegingen. Een GM in een kleinere structuur heeft andere zorgen aan zijn hoofd dan in een grotere.”

Een nieuwe GM, betekent ook een nieuw wind. “Mijn plan voor dit hotel in een eerste fase is om bepaalde basispunten terug op de rails te zetten en dat begint met details”, stelt Patrik. “Wachttijden aan de bar bijvoorbeeld omdat personeel moeten multitasken. Met eenvoudige oplossingen moet ik ervoor zorgen dat we dit kunnen verhelpen.”

Echter, één van de grote uitdagingen voor de nieuwe GM is de historische reputatie van het hotel te doen herleven in de huidige context. “Hoe in een hotel met een geschiedenis die dateert van 1905, deze traditie terugbrengen in een pand dat constant nood heeft aan vernieuwing? Hoe kan ik zorgen dat het gebouw deze traditie weerspiegelt, zowel buiten als binnen en hoe zorg ik dat de Radisson Blu Balmoral Spa – Balmoral, het allereerste hotel in Spa notabene, sterk in de markt blijft met het elan van weleer. Dat kan vooral door de basics terug juist te trekken. Eens die fundering er is, volgt de rest. Wij blijven continu kleine verfraaiingen uitvoeren zonder dat de gasten daar hinder van ondervinden. Zo zijn we momenteel bezig met renovatiewerken van kamers in een historische vleugel, apparatuur aan het updaten en verbeteren. Hoe kunnen we winnen aan klantentevredenheid en hoe kunnen we zorgen dat we vandaag beter presteren dan gisteren. Heruitvinden van bepaalde zaken. Welke dingen doen we goed en welke kunnen beter. Dat houdt me vooral bezig”, aldus de GM.

Radisson Blu Balmoral Hotel Spa heeft trouwens interessante aanbiedingen voor bedrijven. “Voor ondernemingen die hier iets wensen te organiseren, hebben we een mooi voorstel”, aldus Patrik Roosenboom. “Met name: ‘Make it your hotel’. M.a.w. indien voldoende deelnemers aan het event van het bedrijf kan het ganse hotel worden afgehuurd. Dit is een leuk concept en laat ons toe om de aandacht van het voltallige hotelpersoneel te wijden aan de gasten van het bedrijf. Daar leven we naar toe en dat doen we graag omdat we dan kunnen zorgen dat de klant een echt memorabel verblijf heeft gehad.”

Bekijk deze klant ook op Eventonline:

Evenementenlocatie in Spa – Radisson Blu Balmoral Hotel Spa

Interview with Patrik Roosenboom GM of the Radisson Blu Hotel Spa Balmoral

Olivier Wauters, Executive Director of Eventonline, had a chat with Patrik Roosenboom, the new General Manager of Radisson Blu Balmoral Hotel in Spa-Balmoral.
Born and raised in Brussels and an alumnus of Erasmushogeschool, Patrik Roosenboom already boasts a nice track record in hotel management. “After graduating in hotel management, I got hired by Radisson Blu Royal Hotel in Brussels. For two years, I worked the night shift at the reception desk.” Then Patrik left the ‘graveyard shift’ to become a shift leader at the Radisson Blu @ Disneyland Resort Paris, but no less than one year later, his career took another turn and he returned to the Radisson Blu Royal Hotel in Brussels to work on reservations and revenue management, a function he fulfilled for two years. “This job provided me the financial basis for my current position as GM,” says Patrik. In 2009 he becomes front office manager in charge of revenue management at Radisson Blu Balmoral Hotel in Spa-Balmoral. “The motivation to work for a smaller hotel was triggered by the opportunity to move up within the hotel group but also the promotion to another function for which I had a double background. Both my experiences in front office management and revenue management came in handy.” After a few years Patrik became the meeting & events manager of the hotel. “I took up that function for two years and then switched to the newly created function of front of house manager in charge of the front office, revenue management, IT, project management (coordinating renovation projects within the hotel) and security. And today, since 1 March, 2017 to be exact, I am the new general manager of Radisson Blu Balmoral Hotel Spa.”
Being a GM requires the necessary ‘people skills’. “The advantage I have now is that as a GM I can lend a helping hand where it is needed. You can demand a lot of your staff, but you have to be reasonable regarding workload,” Patrik says. “There can be some pressure, or a lot sometimes, but the job must be manageable. The hotel business remains a people’s business. If you don’t respect your staff, they won’t respect you either.”
The new GM therefore sees ‘team work’ as a high priority. “We’re constantly on the move. After all, the world keeps on turning. If you break your team, you’re on your own. Besides, I’m not writing the success story by myself, but together with the people who surround me, my loyal team. And every member of that team is in daily contact with our customers, so it’s important to realize this. Throughout my career I learned how essential it is to have experienced all the different aspects of the hotel industry. This opens your eyes and obliges you to reflect and think differently about certain things. Someone who is dropped in a management function without much practical knowledge will not notice this.”

The big difference between the Radisson Blu Royal Brussels and the Radisson Blu Balmoral Hotel Spa-Balmoral lies in the fact that in a smaller hotel the home-away-from-home feel is much more present. “The Radisson Blu Balmoral, commonly known as ‘The Balmoral’ is much more homely in terms of experience. The main aspect for me here in this hotel is to be able to work with the exchange of a feeling. This is a cozy hotel, in the Royal on the other hand, with its high ceilings; you have that overwhelming sense of ‘grandeur’, from staying at a top hotel in a cosmopolitan city. While in the Balmoral you have a totally different sensation. If you stay here as an individual guest, you come here to celebrate, a weekend away without the children, a wedding anniversary, a wellness weekend, etc. These are the types of events and stays we have here. That’s the difference between these two hotels.”

The smaller the structure, the greater the connection with the staff. “It just takes a different approach,” Patrik Roosenboom says. “In a larger structure, the budgets are also slightly different and there are completely different considerations. A GM in a smaller venue has other concerns on his mind than in a larger one.”

A new GM also means new ideas. “My plan for this hotel in a first phase is to return to basics, starting with the details,” says Patrik. “Waiting hours at the bar, for example, because staff need to multitask. With simple solutions, I have to make sure that we can fix this.”

However, one of the major challenges for the new GM is to revive the historic reputation of the hotel in its current context. “How do you bring back tradition into a hotel dating back to 1905, a building that is constantly in need of renovation? How can I make sure that the building reflects this tradition, both on the outside and the inside, and how do I ensure that the Radisson Blu Balmoral Hotel Spa-Balmoral, the very first hotel in Spa by the way, keeps its strong position on the market? This can only be achieved by pulling the basics back in. Once the foundation is there, the rest will follow. We continue to perform small renovations without too much nuisance for the guests. For example, we are currently renovating rooms in a historic wing, updating and upgrading the equipment. How can we win customer satisfaction and how can we make it better today in comparison with yesterday. Recognizing certain things, what are we doing well and what needs to be improved? That’s important,” the GM says.

Radisson Blu Balmoral Hotel Spa-Balmoral also has interesting B2B offers. “We have a nice proposal for companies that want to organize seminars or other events in our hotel,” Patrik Roosenboom explains. “We call it ‘Make it your hotel’. In other words, if there are sufficient participants in the corporate event, the company can rent the entire hotel. This is a nice concept and allows us to dedicate the full attention of our hotel staff to the company’s guests. That’s what we like to do because then we can make sure that the customer has had a truly memorable stay.”

View this customer also on Eventonline:

Event Venue in Spa – Radisson Blu Balmoral Hotel Spa